lördag 6 augusti 2016

Monica Z

@@@@
Lite mer svensk film då. Det här handlar om Monica Zetterlunds liv som under framförallt 60-talet men även senare var en av Sveriges absolut mest kända sångerskor och skådespelerskor. Namnet har åtminstone jag alltid känt till men jag har aldrig lyssnat på några av hennes skivor och var inte speciellt väl bevandrad i hennes artisteri innan jag såg den här filmen. Jag vet inte hur pass väl manuset följer hennes riktigt liv och kan tänka mig att man tagit sig vissa friheter för att göra det hela lite mer dramatiskt. Oavsett så är detta en intressant film och när eftertexterna rullar har man en känsla av att man lärde känna Monica rätt väl. Framförallt musiken kommer vi nära då man radar upp den ena låten efter den andra vilket är trevligt och känns som helt rätt val då det trots allt är en sångerska vi får följa. Nykomlingen Edda Magnason inte bara spelar huvudrollen utan får även sjunga alla Monicas låtar själv (samma grepp som i t ex Walk the Line där Reese Witherspoon och Joaquin Phoenix sjöng June Carters och Johnny Cashs låtar) och här har man verkligen hittat helt rätt. Edda har karisman, talangen och rösten för att verkligen göra rollen rättvisa. En megastjärna som rätteligen vann en Guldbagge för rollen. Dock verkar det inte som att hon planerar på att göra mer film vilket är tråkigt då hon verkligen skulle kunna bli en av de mest intressanta filmstjärnor vi sett här i Sverige.
/Surskägget

Inga kommentarer: