torsdag 4 februari 2016

The Revenant

@@@@@
Ända sedan jag såg den briljanta och pulshöjande trailern så har förväntningarna varit skyhöga på det här äventyrsdramat. Leonardo Di Caprio! Tom Hardy! Regissören till fjolårets Oscarsvinnare Birdman, Alejandro González Iñárritu (prova att säga det namnet tre gånger fort)! Baserad (löst) på verkliga händelser så utspelar sig The Revenant i 1820-talets Amerika. Vi följer en grupp pälsjägare, långt ute i den skrämmande och vackra vildmarken, som blir utsatt för ett bakhåll av urinvånarna som (med all rätt) känner sig hotade av dessa vita tjuvar som klampat in på deras territorium för att plundra, hota och skörda. Vad som följer är en actionscen (if you will) som inte liknar någonting jag någonsin har sett på film med mina egna ögon. Makalöst! Redan i början förstår jag att The Revenant kommer att vara någonting alldeles extra. Vi bjussas på tillika vildmarksäventyr som våldsamt hämnddrama som ett poetiskt konstverk. Fotot och miljöerna är ren och skär filmmagi. Den här filmen borde vara perfekt att se i IMAX-formatet (tyvärr gjorde jag inte det). The Revenant är aldrig tråkig, ofta höjs pulsen rejält då filmen rent ut sagt är skitspännande, samtidigt som det vilar en slags andlig och sorgsen stämning över den. Skådespelarprestationerna är på absolut topp, i synnerhet Tom Hardy som än en gång visar var skåpet ska stå. Musiken är också helt perfekt, etc etc... Fuck it. Se filmjäveln. Det blir inte bättre än såhär i år. Det är omöjligt. Jag behöver nog inte vara speciellt våghalsig när jag sticker ut hakan och säger att The Revenant plockar hem de allra flesta priser igen på årets Oscarsgala. Annars jävlar.
/Vrångmannen

1 kommentar:

Fiffi sa...

High five. På vartenda ord. Utom att den kommer knipa varenda Oscar den är nominerad för. Inte Bästa manliga biroll. Snälla.