tisdag 13 oktober 2015

The Amazing Spider-Man 2

@@
Jag älskar Spindelmannen. Det var framförallt den serien jag växte upp med. Visst. Jag läste Läderlappen, Stålmannen, X-Men, Daredevil, Hulken och allt det där, allt det där också men det var ju Spindelmannen jag grottade ner mig. Det var så lätt att identifiera sig med en osäker tonårspojk i Peter Parker som blev coole Spindelmannen med ett skämt per bildruta medan han spöade skurkar till höger och vänster. Det är därför jag desperat nästan försöker intala mig själv att rebooten efter Raimis lysande trilogi är bra. Första filmen vägrade jag ge en etta bara för att det är Spindelmannen även om det längst inne i hjärtat var jävligt nära. Tvåan är snäppet bättre men inte mycket (Vrångmannen sågar tvåan). Varför envisas de med att förstöra nåt som skulle kunnat vara så bra? Det här är frippin' Spidey! Sluta förstör! Och sluta ta in Green Goblin och göra honom till en pajas i bästa fall alternativt den fånigaste superskurk vi sett på film i sämsta fall. Jamie Foxx som Electro är stabil och bra i sin roll. Emma Stone som Gwen Stacy är ok men slarvas bort. Och Andrew Garfield funkar inte för mig som Peter Parker/Spindelmannen. Kanske är det här en etta egentligen men jag kan inte, förmår mig inte, att ge Spindelmannen det betyget. Aldrig nånsin.
/Surskägget

Inga kommentarer: