lördag 31 oktober 2015

Everest

@@
Det är tragiskt det som hände 1996 uppe på Mount Everest, då flera äventyrare och bergsklättrare fick sätta livet till i en galen snöstorm. Filmen bygger på den här händelsen och har flera kända och duktiga ansikten, i både stora och små roller. Isländske regissören Baltasar Kormákur (2 Guns, Contraband, Jar City) gör snygga grejer och verkar ha koll på spänning, intrig, karaktärsutveckling och allt det där. Lik förbannat så känner jag ingenting speciellt när jag ser filmen. Ett äventyrsdrama som heter Everest borde skrämma mig halvt från vettet, då jag är sjukt höjdrädd. Kanske var det trailern tidigare i år som skruvade upp förväntningarna. Kanske var jag ovanligt avslagen eller trött under visningen av filmen. Jag vet inte. Alla gör som sagt bra ifrån sig, både framför och bakom kameran. Men jag känner inget. Tyvärr blir betyget därefter.
/Vrångmannen

Inga kommentarer: