måndag 28 september 2015

U-571

@@@@
Som sagt, jag gillar mina u-båtsfilmer. Här är det mitt i brinnande andra världskrig. Tyskarna har den fantastiska krypteringsmaskinen kallad Enigma som både jänkare och britter dunkar huvudet i väggen för att knäcka allt medan tyskarna i lugn och ro kan skicka hemliga meddelande till höger och vänster utan att behöva bekymra sig för att de allierade ska förstå ett jota. Men när en tysk u-båt åker på lite stryk och tvingas skicka ett SOS som jänkarna snappar upp ser de sin chans. Om de klär ut sig till tyskar kan de kliva ombord tyskarnas u-båt och knycka Enigma. Enkelt eller hur? Nja, knappast. Det är trots allt en u-båtsfilm vi snackar om och precis som allt alltid går åt helvete i rymdfilmer (tänk Gravity etc) så går givetvis allt åt helvete i u-båtsfilmer också. Annat vore trist att glo på. Jag vet inte varför men har fått för mig att den här är lite bortglömd och att många har missat den. Det är synd. Matthew McConaughey, Harvey Keitel och Bill Paxton är solida i sina roller och t o m gamle pudelrockaren Jon Bon Jovi gör en helt ok insats. Det är klaustrofobisk, mörkt, svettigt och pirrigt precis som det ska vara i en u-båtsfilm.
/Surskägget

Inga kommentarer: