tisdag 29 september 2015

The Battle of Red Cliff

@@@
"Rated R for sequences of epic warfare". Hahaha, det är faktiskt en underdrift. Såna här krigsscener är man inte bortskämd med. Dra på trissor. Actionregissören John Woo åkte tillbaka till sitt hemland efter en minst sagt svajig Hollywoodkarriär och tog sig an nästa filmprojekt. Det blev ett svindyrt, episkt, två-delat krigsdrama, med handlingen satt i 200-talets Kina (Red Cliff och Red Cliff II). Fyra och en halv timme, sådär bara. Här i väst bjöds vi på en starkt förkortad version, The Battle of Red Cliff, där de klippt ihop ettan och tvåan till strax över två timmar. Snygg och blodig krigsrulle. 800 000 män tar ihjäl varandra hela tiden, i storslagna krigsscener a'la Woo. Vi får också lite kärlek, lite svek och allt det där. The Battle of Red Cliff är alltså ett bra actiondrama men eftersom vi bara får "halva filmen" så känns det också hastigt och lätt förvirrande många gånger. Jag kommer helt klart att kolla efter den riktiga kinesiska mastodontversionen. Betyget kommer nog att höjas ett snäpp när jag har fått se rubb och stubb, och inte bara resterna som vi blev tilldelade här i väst.
/Vrångmannen

@@@
Jag lyckades faktiskt se del 1 av den "äkta" kinesiska versionen men den var två och en halv timme lång varav det mesta var ett segdraget kärleksdrama så jag orkade inte ta mig igenom del 2. Jag och Woo är inga jättekompisar heller, har aldrig varit sådär supervärst impad av honom med några få undantag som Hard Boiled och eeeeeh....hmmmm....öööööööh....ja Hard Boiled dårå. Att Red Cliff del 1 får en trea i betyg trots allt måste bero på solsting eller nåt. Kanske för att han avslutar filmen med ett superslag i en halvtimme som gjorde att pulsen började slå igen efter att ha sovit i två timmar. Jag vet inte. Förtjänar förmodligen bara en tvåa i betyg. Ja. Där fick den det.
Red Cliff, del 1
@@
/Surskägget

Inga kommentarer: