tisdag 21 april 2015

5 filmer jag såg som liten aka "När videon var ung" 3

Fem filmer jag såg när jag var liten. Cyklade omkull flertalet gånger på väg hem från videobutiken, med moviebox på cykelns pakethållare, en kasse snask och läsk på ena handtaget och en sprängfylld kasse med vhser på det andra. Men det funkade faktiskt, med lite fantasi och extra spännband, trots att det snöade och att det var tre kilometer hem!

Krypande hämnaren (The Incredible Melting Man, 1977)
Så rädd, så rädd. En austronaut kommer tillbaka till jorden och börjar mörda och smälta. Hahahahaa! Den finaste av tider. Hade du frågat mig i början av 80-talet så hade jag trott att den här ”guldklimpen” skulle ha vunnit alla Oscars hela tiden, d.v.s när jag inte var för lamslagen av fasa för att prata. En riktig jävla skitfilm förstås, men jag minns den som toppen. Ser att hela rullen finns att beskåda på youtube meeeeeeeen jag hoppar det. Försöker att bevara de få fina filmminnen från den tiden JAG HAR KVAR!



Killed or Be Killed (1976)
Det här var grejer det! Öset! På den tiden då alla Stallones och Schwarzeneggers och Stathams inte existerade ens som koncept (för Rocky var en boring grinfilm när man var 11!) så bjöds man istället på ”The Greatest Martial-Arts Movie ever Made!”. Igen, den här ser jag nog inte om i vuxen ålder på grund av en budget på två pesetas (det var dyrare att hyra filmen än vad den kostade att göra) och genomgående fult. Nä, då kollar jag hellre på Bruce Lee-rullarna som bjussar på charm, klass och stjärtspark, än idag. Å andra sidan när jag ser trailern... Hehehe!



Förföljd (Someone’s Watching Me, 1978)
Det här visste jag inte då men gamle mästaren John Carpenter både skrev och regisserade den här tv-filmen när det begav sig. Såg den flera gånger och tyckte att den var skitspännande och otäck men också snygg som attan. Riktigt så toppen är den inte idag men en helt klart stabil thriller och jämför med mycket av den skit man såg på den gamla kassett-tiden så var Förföljd åtminstone en RIKTIG film hahaha!



The Retrievers (1982)
En riktig stjärtsparkare när det begav sig, som är så fruktansvärt usel idag så klockorna skrattar ihjäl sig. Ninjas! Explosioner! Snygga tjejer! Oj oj oj! HAHAHAHA! Det finns ju en viss charm med de här gamla usla actionrullarna och det var ju toppen det här för en yngling, om och om igen, som gjorde egna nunchakus och kaststjärnor då han inte satt som klistrad framför teven...



King Frat (1979)
Innan Porkysrullarna så fick vi nöja oss med King Frat! Naket, fest och fjärtar. Mycket fjärtar. Handlingen kretsar i en tävling kring fjärtar. Skulle säkert funka på mig idag också vilket säger en hel del om mitt huvve... JAG GILLAR BERGMAN OCH FELLINI OCKSÅ! HÖRNI! HÖRNI?! VART SKA NI?!


/Vrångmannen

Inga kommentarer: