lördag 7 mars 2015

Liftarens Guide Till Galaxen

@@
När jag var ung och glad tonåring på sisådär 17 bast läste jag med stor glädje de tre första böckerna om Arthur Dent och hans äventyr i Liftarens Guide Till Galaxen med uppföljare. Redan då (tidigt 90-tal) önskade man sig en film (ja det fanns nån teveserie vill jag minnas men pre-Internet kunde man inte se nånting som inte gick på SVT). När filmen väl dök upp för ett par år sedan sågades den vid fotknölarna och mitt intresse för att se den svalnade betydligt. När jag väl såg den nu för ett par veckor sedan hade jag inga förhoppningar på den alls. Trots det infriade den inte de förhoppningar jag inte hade. Överlag känns den väldigt slarvigt ihopslängd och enda anledningen till att det inte blir en etta i betyg heter Sam Rockwell som är klockrent rolig som knasige Zaphod. Zooey Deschanel gör en okej Trillian och Martin Freeman är rätt anonym som Arthur Dent. Det jag egentligen fick med mig från filmen var att jag blev sugen på att läsa om böckerna. Vilket jag gjorde. Alla fem den här gången. Det enda tråkiga med det var att jag nu 20 nånting år senare insåg att böckerna inte var sådär jätteroligt lysande de heller. Det är lite ordvitsar, konstiga namn på konstiga planeter och vääääääldigt mycket transportsträckor där det faktiskt inte händer ett jävla skit. Ungefär som filmen.
/Surskägget

@@@
Håller med om vad vår filmnörd skriver ovan men tyckte kanske att filmen var en smula bättre. En svag trea. Jag har, som ingen annan, inte läst boken och den faktorn kanske spelar in. Småcharmigt och bitvis lite tjatigt.
/Vrångmannen

Inga kommentarer: