söndag 8 februari 2015

Gone Girl

@@@@+
Välkommen tillbaka herr Fincher! Jag tjatar om det här varje gång jag recenserar en Fincherfilm och det är säkert orättvist mot honom men allt han nånsin gör kommer att jämföras med Seven och Fight Club, två av de absolut bästa filmer som hittills sett dagens ljus. Efter Fight Club (som kom 1999) har han egentligen inte gett oss nåt sådär superbriljant. Panic Room, Zodiac, Benjamin Button, Social Network och Girl With the Dragon Tattoo har alla varit okej men inte så mycket mer. En del som Button och GWTDT har nästintill varit tråkiga. Dock är jag alltid lika peppad när en ny Fincherfilm kommer för att man vet att han har det i sig. Och här fick han äntligen till det igen. När en snubbe med Finchers talang verkligen får till det ja då är det åka av som gäller. Jag vågar inte riktigt sätta en femma i betyg än, vill se om filmen en gång först, men det är nog egentligen bara jag som fegar då jag precis gav Birdman en femma och två femmor på raken känns både otippat och overkligt. Jag ska inte avslöja nåt om handlingen. Ju mindre man vet desto bättre. Allt jag tänker säga är att vi blir bjussade på en fantastisk resa med många bottnar och avkrokar som är en ren njutning att få följa med på. Ben Affleck och Rosamund Pike i huvudrollerna är svinbra och har kanonkemi mellan varandra. Det här lanseras väl som en sorts thriller men jag tycker att den snarare är en väldigt mörk och närmast kuslig kärlekshistoria. Se den som ett svart romantisk kärleksdrama istället för en thriller. Jag tror filmen vinner på det.
/Surskägget

@@@@
Till skillnad från Surskägget så gillade jag Zodiac och The Social Network väldigt mycket. Panic Room var jätte-jättedålig, Benjamin Button ska ha stryk och The Girl With the Dragon Tattoo är ett snyggt sömnpiller. Gone Girl är, som skägget säger, ett mörkt romantiskt drama med inslag av svart humor och thrillermoment. Tyvärr hade jag läst ett synopsis av romanen innan jag såg filmen (jag läser inte fiction...) så jag visste alla twists and turns. Trots detta är Gone Girl en väldigt bra film på många plan. Fincher i högform, Affleck och Pike är toppen och musiken av Trent Reznor och Atticus Ross är magiskt lågmäld och spännande, precis som i The Social Network (vann en Oscar för bästa musik). Ser nu mycket fram emot Finchers och Afflecks kommande samarbete, som är en remake av Alfred Hitchcocks Strangers on a Train.
/Vrångmannen

2 kommentarer:

Henke sa...

Bra text och ett helt "korrekt" betyg!

Unknown sa...

Love IT