torsdag 18 december 2014

Julkalendern 18 dec - Carrie

Säkert var det några av er som tyckte att Carrie borde fått plats i tonårsslasherspecialen för några dagar sedan vilket på ett sätt skulle funka då alla tre filmerna utspelar sig på skolor, men på ett annat sätt inte funkade för det är inga slashers vi pratar om här utan telekinesi vilket är en helt annan typ av skräckis. Istället kommer de tre Carriefilmerna här. Och jo, för de av er som bott under en sten. Carrie handlar om en mobbad tjej som har förmågan att kontrollera föremål med tankekraft (telekinesi alltså som jag redan nämnt). Denna förmåga använder hon för att döda alla sina plågoandar med. Dåså. Då kör vi!

Såhär skrev vi i en Stephen Kingspecial för ett par år sedan.

Carrie (1976)
@@@
Brian De Palma gjorde film på den här fantastiska romanen. Resultatet blev bra och när jag var liten så sket jag en, två, tre gånger i brallan. Tyvärr så är den ganska tidsbunden och idag lite tjatig men en liten klassiker har det blivit och Sissy Spacek som den hunsade Carrie är lysande. Fick hon ingen Oscar?! Nä nu jävlar!
/Vrångmannen

@@
Boken är hans sämsta. Filmen sådär. Visst Sissy funkar bra som Carrie, men känns väldigt föråldrad. /Surskägget


The Rage - Carrie 2 (1999)
@
"Hej kära filmproducent. Jag är en enkel manusförfattare som kommit på en kanonidé. Vi har alltså en mobbad tjej som med hjälp av telekinesi slår tillbaka mot sina plågoandar och dödar dem. Va? Har den gjorts redan? 1976 säger du? Av Brian De Palma? Med John Travolta och Sissy Spacek? Näää. Aldrig hört talas om. Baserad på en bok av Stephen King? Du måste skämta. Han är ju jättekänd. Hur skulle jag kunnat missat en av hans böcker så totalt? Jaha. Men du. Om vi låtsas som att det finns nåt vagt samband mellan karaktärerna i filmerna? Typ att de har samma pappa. Långsökt? Ja men vad fan. Är väl ingen som bryr sig om ändå? Mitt manus heter ju The Rage, men vi kan väl bara lägga till Carrie 2 till titeln så blir det kanon. Skit samma att det är 23 år mellan filmerna. Jag känner på mig att det här kommer bli skitbra. Årets film!" /Surskägget

Carrie (2013)
@@@
Det är ju helt sjukt inne att göra remakes på alla gamla klassiska skräckfilmer just nu så varför inte även Carrie? Chloë Grace Moretz är hetare än lava just nu och funkar kanon i rollen som Carrie, både när hon är blyg, tillbakadragen och mobbad och när hon är galen massmördare som äntligen tar hämnd på alla. Julianne Moore är klockren som galna mamman och scenerna mellan Moretz och Moore är det som lyfter en annars ganska banal tonårsdramarulle med blodigt slut till en riktigt schysst rysare. Moore är bindgalet knäpp, sådär Glenn-jag-dödar-kaniner-Close-knäpp och gör det med bravur. Och Moretz borde ha en riktigt lång karriär framför sig om hon fortsätter att leverera så här. Fångar vissa delar av boken bättre än De Palmas original vilket gör att den har ett existensberättigande.
/Surskägget

Vrångmannen var inte alls lika övertygad.

Inga kommentarer: