tisdag 8 oktober 2013

Olympus Has Fallen

@@@
Jag borde inte gilla det här så mycket som jag gillar det här men vad fan, jag var väl på helt rätt humör när jag såg den antar jag. Det här är annars en by-the-book, standardmall 1A, vi-har-sett-det-förr, klichéfylld actionstänkare där man kan peka ut vem som är hemliga skurken (han som alltså är hjälte först men som sen visar sig vara skurk) direkt han visar sig i bild, vet att alla repliker egentligen bara är info för oss som karaktärerna kommer göra senare i filmen och att Gerard Butler i huvudrollen kommer att döda alla skurkar där 200 000 militärer, poliser och agenter misslyckats. Handlingen? Skojar du? Är det ens intressant? Vi snackar mer avfyrade skott och bomber på fem minuter än i Arnies och Slys samlade 80-talsverk. Vi snackar testosteronstinn adrenalinnivå av sällan skådat slag och vi snackar den kompletta förstörelsen av Vita Huset. Gerard Butler är tuffast och farligast, Morgan Freeman respektingivande och ärbar, Aaron Eckhart lagom felcastad som president, Rick Yune Bondskurksgalen och Dylan McDermott (eller var det Dermot Mulroney?) är hemliga skurken. Vadå spoiler? Du vet det när han kliver in i bild för tusan hur mycket secret serviceagent som ska skydda presidenten han än må vara. Pang pang pang! Sen smäller det och pang pang pang igen! Och igen! Sen dödar Butler några med kniv för att HAN KAN och så är det lite pang pang och bomber igen. Kör bara kör!
/Surskägget

@@@
Hehehe, skägget har klockrent fångat även min känsla. Öset. ÖSET!
/Vrångmannen

Inga kommentarer: