lördag 17 augusti 2013

Trance

@@@@
Filmskaparen Danny Boyle (Shallow Grave, 28 Days Later, Trainspotting, Sunshine, Slumdog Millionaire.. allt det där, allt det där) verkar ta sin CV på största allvar. Hans filmer är oftast högst personliga, visuellt slående, popcornunderhållande men med en smula samhällskritik och framför allt så står han för alstren till hundra procent, oavsett hur det går för filmen rent kommersiellt. Genrer blandas ogenerat och det är ofta oförutsägbart, om inte alltid spännande så engagerande och fascinerande. Det är nog dessa signum som gör honom så framgångsrik och samtidigt intressant som konstnär i det rörliga mediet. Trance platsar klockrent in i Boyles nästan fläckfria CV och är en mycket spännande thriller om konststöld, svek, kärlek och hypnos. Jag måste säga att ramhandlingen inte lockade mig ett dugg men efter att ha sett filmen så är jag egentligen inte förvånad över att jag gillade den. Att berätta något mer om filmen vore att göra den en skamlig otjänst. Försök även att undvika trailern, även om det alltid frestar. Att se Trance med så lite förhandsinfo som möjligt är grejen. Det gjorde jag. James McAvoy, Rosario Dawson och Vincent Cassel i huvudrollerna. Manus av John Hodge (Shallow Grave, Trainspotting) och Joe Ahearne (nya Doctor Who-serien).
/Vrångmannen

Inga kommentarer: