tisdag 7 augusti 2012

Dukes of Hazzard x 2

The Dukes of Hazzard
@@@+
När jag var liten påg, d v s fem, sex bast, bodde jag i USA. På den tiden var det två teveserier jag älskade. Starsky & Hutch (som blev en lysande film med Owen Wilson och Ben Stiller) och Dukes of Hazzard. Så det värmde mitt hjärta att även DoH skulle bli film till slut. Det här är enkel komedi. Det är snabba bilar, snygga brudar och sköna rallarslagsmål. Blanda Nu Blåser Vi Snuten och Blues Brothers. Släng in en fläkt av Mitt i Plåten. Sen är det bara att luta sig tillbaka och njuta. Jag erkänner direkt att såna här bilkomedier ligger mig varmt om hjärtat (extra plus för att bilkungen Burt Reynolds även har en roll i den här) och i mitt hjärta är nog DoH en fyra. Meeeeeeeeeen, jag vet jag vet. Det är ju egentligen bara en trea. En okej rulle, kul och lite onödig, men kul. Så det får bli en trea. En stark sådan. Sen får alla andra tycka att den är fånig, sexistisk och överdriven. Tyck det då. Skiter väl jag i. En sista grej, regissören Jay Chandrasekhar är mannen bakom Beerfest. Stort pluspoäng.
/Surskägget

The Dukes of Hazzard: The Beginning
@@+
En prequel där vi får träffa kusinerna Luke och Bo Duke när de är tonåringar och innan deras karriär som spritsmugglande bildårar börjar på allvar (som ju första filmen och hela teveserien handlar om). Varför förstöra ett vinnande koncept verkar man ha tänkt och slänger med lika mycket explosioner, biljakter, galna karaktärer och tuttar som i första filmen. Extra kul är att man lyckats få med Willie Nelson igen som kusinernas farbror. Sexiga Daisy Dukes (Jessica Simpson i första filmen, spelas här av April Scott som du aldrig sett i nåt annat) är enligt klassiskt prequelmanér en blyg och bortkommen och alldaglig flicka innan hon kommer på att hon inte behöver glasögon och säckiga skjortor utan kan klä sig i kortkortkortkorta jeansshorts och supertajt, superkort tröja. Det märks att filmen har lägre budget och sämre talang inblandad (fast gott om sköna skådisar i birollerna som nyss nämnde Willie Nelson, Sherilyn Fenn, Christopher MacDonald och Joel David Moore). Bra så!
/Surskägget

Inga kommentarer: