måndag 14 maj 2012

The Cabin in the Woods


@@@@
Jag älskar att bli överraskad på bio. Det är så sällan nuförtiden. Inte ens pratkvarnarna i salongen gör jobbet. Jag liksom räknar med att någon ska prata sönder filmjäveln och blir därför ganska glad när det ibland hålls käften. The Avengers (hihihi!) tilltalade mitt barnasinne på ett sätt som fick mig att, i alla fall inombords, hoppa upp och ner och skrika glatt i biostolen. The Cabin in the Woods kittlar samma sinnen men kanske då mer de senare tonårens. Det var ju då skräckrullar som The Evil Dead II, Day of the Dead, Jason Lives och Hellraiser låg på den egna topplistan över ”bästa rullarna ever” (oavsett genre). Det går inte att prata om handlingen i The Cabin in the Woods utan att vara farligt nära en spoiler hela tiden. Uttrycket ”Ju mindre man vet desto bättre” har sällan gällt så mycket som nu. T.o.m trailern avslöjar nästan för mycket även om man snabbt kastas in i vad som gäller redan från första minuten i filmen. Det du kanske bör veta är att Joss Whedon (som här varit medförfattare) går från klarhet till klarhet på stora duken (TV har han redan dominerat). Du bör kanske också veta att det handlar om just kärleken till skräckfilmen med en STOR nypa svart humor, ofta i ett rasande tempo. Säger inget mer nu än att jag tyckte den var svinigt jävla skitbra. Se den helt enkelt.
/Vrångmannen

2 kommentarer:

Sara BE sa...

Håller helt och hållet med! Yay!

Henke sa...

Jag håller helt med dig Vrångis. Både om The Cabin och Avengers. Min revy:
http://fripp21.blogspot.se/2012/06/cabin-in-woods-2012.html