onsdag 28 mars 2012

The Hunger Games

@@@@
Jennifer Lawrence kommer att bli det nästa stora skådespelarhoppet. Nej fan, hon är det redan. Det är magiskt att se henne agera på vita duken. Hennes hypnotiserande ögon, hennes närvaro och framför allt hennes naturliga begåvning att vara personen hon porträtterar. Det verkar så enkelt och hon gör det så jävla bra (se även hennes Oscarsnominerade porträtt i Winter's Bone). The Hunger Games är en skickligt spännande och gripande historia som utspelar sig i en brutal framtid där dokusåpan gått så långt så fattiga ungdomar från olika distrikt blir i årliga tävlingar tvingade att slå ihjäl varandra under bästa sändningstid, och det med ett leende på läpparna (annars jävlar). Här hittar du inget av Harry Potterrullarnas gladbusiga kvastmagi och borta är de fjantiga, glittrande och kärlekskranka vampyrer som är dumma i huvudet ÅÅÅÅÅÅÅÅÅH! Vad du istället bjuds på är en rejäl dos framtidsäventyr med mer än en gnutta samhällskritik. Känslan av dödsångest då de högst motvilliga ungdomarna börjar inse att deras tid förmodligen är ute är påträngande. Regissören Gary Ross (Pleasantville, Seabiscuit) undviker smidigt de flesta tonårs-junk-fällor och vill göra en bra film av en bra förlaga, inget annat och inget lättköpt. The Hunger Games är baserad på en succéroman som jag inte har läst så jag kan inte göra några egentliga jämförelser mellan bok och film när det gäller karaktärer och händelseförlopp. Den har en del liknelser med The Running Man och Battle Royale och det ser i alla fall jag som positivt för jag älskar den här typen av framtidsdystopi. Våldet i filmen anses rejält nedtonat till skillnad från boken (åldersgräns PG13 i USA, från 7 år med vuxet sällskap i Sverige) (jag drar mig till minnes ungarna som livrädda grät och skrek i Rigolettos biosalong under Sagan Om Ringenpremiären..). För mig är det filmens svaghet, just att jag inte känner hur det gör ont när det ska. Jag letar inte efter en kladdig våldsrulle här men tror att filmen hade vunnit på att inte alltid skygga så mycket för det jobbiga våldet. Samtidigt förstår jag att en lägre åldersgräns ger chansen till större intäkter och den blir mer tillgänglig till en större skara fans av boken. Hade bara önskat att någon vågat lite mer och lite längre för jag gillar detta. Det som fick mig att tippa över till betygsfyran (från en mycket stark trea) är i alla fall följande:

1) Jag grät.. (vadårå, vad gloru på?!)
2) Jag fick gåshud på grund av pysrysmys och stämning
3) Musiken! James Newton Howard!
4) Woody Harrelson hehehe alltid skön comic relief, men här med en gnutta allvar
5) Jennifer (Meryl Streep JR) Lawrence!

Om inte annat så gick 140 min väldigt fort. Sånt kan jag aldrig få nog av.
/Vrångmannen

Inga kommentarer: