onsdag 19 oktober 2011

Skräckfilm nr 19

Saw (2004)
@
Efter alla dessa år satte jag mig slutligen och tittade igenom Saw. Har tänkt se den hur många gånger som helst genom åren, men har aldrig känt mig tillräckligt lockad. Och det av goda skäl som det skulle visa sig. Cary "I'm also right handed" Elwes och Danny "jag skickar inga julkort till Mel Gibson längre" Glover är affischnamnen i en liten minibudgetskräckis som gjorde för ungefär en italiensk lire men som kom att spela in millions of millions of dollars världen över och därmed fick en sisådär en miljard uppföljare. Om jag inte missminner mig helt var Saw även den första rullen i vågen av tortyrskräckisarna (även om den är rätt tam i den bemärkelsen) som stinker ner biograferna i tid och otid nuförtiden med mängder av "realistiska" tortyrscener som ska vara ett subsitut för handling och riktig skräck men som mest framkallar äckelkänslor hos de mindre starkmagade. Anywho... Elwes vaknar upp fastkedjad i ett låst rum med en annan snubbe som också är fastkedjad. Mellan dem ligger ett lik. Glover är snuten som försöker fånga seriemördaren som fångat Elwes. Alla repliker Elwes har är av typen: "vi kan inte förklara det här för publiken på ett snyggt och/eller smart sätt så vi låter Elwes bara säga saker som för handlingen framåt men som egentligen aldrig skulle sägas på riktigt av någon i den situationen". Glover spelar över så mycket att Mel Gibson för ett ögonblick kändes helt normal. Att det här blev en dundersuccé har jag ingen som helst förklaring till. Ospännande, fult filmat, träiga skådisar, trista tvister, ganska lama specialeffekter och världens förmodligen sämsta repliker gör ingen skräckfilm. Till och med när Freddy var som sämst var han bättre än det här.
/Surskägget

4 kommentarer:

Henrik sa...

Hahaha, det var en rolig recension. Skriv den på riktigt nu.

PTB sa...

Inte en 1:a.

Det pratas mycket om att det ska recenseras med tanke på när filmen gjordes och vad den betydde.

Introt till Se7en va det coolaste jag sett då den kom, men nu gör jag coolare själv i After Effects...

Vrångmannen sa...

Se7en kom 1995 och du kan inte göra coolare intro själv i After Effects idag.

Saw kom nästan 10 år senare och du kan göra coolare själv med din mobilkamera, två strumpor med knappar till ögon och en påse ketchup från McDonalds.

Surskägget sa...

När filmen gjordes i tid har inte så stor betydelse. Visst kan en del specialeffekter kännas väldigt gamla, men är filmen i grunden bra spelar det ingen roll. Ta Frankenstein (1931) som har lite skrattretande effekter, men där stämning och story fortfarande gör filmen till en klockren fyra. Eller Nosferatu (1922) fortfarande en snygg och extremt stämningsfull vampyrrulle som knäcker det mesta av vampyrskiten som görs idag. Saw däremot är bajs. Oavsett produktionsår.