tisdag 18 oktober 2011

Skräckfilm nr 18

Darkness (2002)
@@@-
En amerikansk familj (bl.a Lena Olin och Anna Paquin) flyttar in i ett stort gammalt hus i Spanien. Guess what happens hahaha! Ok, jag ska inte förenkla någonting här men det hade faktiskt varit till filmens fördel om man just hade förenklat en smula. Det är på tok för många trådar i storyn som inte vävs ihop snyggt och det blir lite grötigt av allt till slut. Resan dit är dock intressant och bitvis skrämmande. Spanske regissören Jaume Balagueró (Rec, The Nameless) håller lågt tempo vilket ofta tillför stämningen. Jag har för övrigt inte sett hans största spanska succé ”Rec” (SKAMMEN eftersom jag sett den amerikanska remaken som inte var någon höjdare..). Detta kommer dock att ske innan bloggens skräckmånad är över. Darkness är alltså en sevärd övernaturlig rysare som definitivt hade behövt några extra varv på manusstadiet. Då hade den kunnat bli fantastisk. Slutet är t.ex bland det mer fasansfulla jag sett. Varför är det aldrig någon som nämner det?
/Vrångmannen

3 kommentarer:

Anna Nio sa...

Alltså, "Rec"; jag såg originalet för flera år sen och fullkomligen hatade skiten. Den har mnga goda sidor, dock, och hade kunnat vara riktigt bra om inte för att man AVSKYR den ettriga, superspanska reporterkvinnan som har huvudrollen. Jag och mitt sällskap satt på riktigt och SKREK på tv-skärmen: "DÖDA HENNE DÅ, KOM IGEN!" varje gång det var fara å färde för bruden, hahahaha.

Vrångmannen sa...

Hahaha! Det bådar inte gott om man som tittare hoppas att hjälten/hjältinnan far illa kvickt pga nämnda irritationsmoment. Där kanske de skulle ha sett över castingen eller var det lite meningen?

Anna Nio sa...

Du, jag vet faktiskt inte. Men jag har ofta den typen av problem med latinofilmer - karaktärerna är så jävla överdrivna och skrikiga och gåpåiga så jag vet inte vad. Vill bara smälla till dem över käften med en mullvad. Men det kan jag inte, eftersom de bara finns i filmen. Åååhh!