tisdag 28 juni 2011

Shaun of the Dead

@@@
Alla har hypat den här rullen så sjukt mycket att jag nästan känner att jag måste köra ett försvarstal bara för att jag tycker filmen är bra men inte ett mästerverk. Meeeeeeeeeeen jag skiter i det och kör på bara. För er som inte känner till filmen handlar det om Shaun (Simon Pegg) som har det stressigt i livet. Jobbet är skit, flickvännen tjatar om att han bara hänger med sin bästa polare Ed (Nick Frost) på puben istället för att göra romantiskt tjafs med henne och mamma vill ju bara att han ska komma överens med stränga styvpappan. Allt ändrar sig den dagen då stora delar av mänskligheten blir zombies i bästa George A Romerostil och Shaun plötsligt kan bli den zombiedödande hjälte han innerst inne alltid vetat att han är. Filmen blandar komedi med en del zombiedödande men kliver aldrig in på splatterjaktmarkerna och visar inte mer än lite blodstänk. Mer actionkomedi än komediskräckis helt enkelt trots att den genrefieringen är fel den med. Låt oss kalla det komedi med en del blodigare inslag helt enkelt. Visst är det kul, visst är det rätt schysst action emellanåt (om än lite vi-har-ingen-feting-budget-och-därför-blir-en-del-action-sekvenser-lite-amatörmässigt-b) och visst är det t o m lite halvspännande ibland (inte ofta). Bra är det absolut, men mästerverk är det verkligen inte. Hot Fuzz som samma duo gjort är betydligt vassare både i humorn och actionsekvenserna och även senaste alstret Paul känns fräschare trots att bägge filmer kammar hem samma betyg. Det har gått sju år sen filmen poppade upp men känner inte såhär i efterhand att jag missat nåt egentligen.
/Surskägget

@@@@
Naturligtvis är det här en klassiker och förtjänar mycket bättre än ett "nja" från skägget ovan. Samtidigt är det hans rätt att tycka som han vill, åtminstone innan jag fått igenom förslag 711 Paragraf §23 där han inte får det. Shaun of the Dead är en suverän hyllning till zombiefilmen via den smarta brittiska humorn. Späckad av referenser (där minst hälften flyger över skallen), fartfylld och skoj! En film att se och se om när andan faller på och måtte jag också bli tvungen att barrikera mig på en pub när de döda åter igen vandrar på jorden. Hahaha fantastiskt.
/Vrångmannen

2 kommentarer:

Henrik sa...

Jag accepterar din åsikt.

Anna Nio sa...

Meeen, du och ditt skägg är så satans sura att jag inte orkar vara med längre, lägg aaaav! :D