lördag 18 december 2010

Julkalendern 18 dec - En diskussion kring tevehumor

Surskägget = S
Vrångmannen = V

S: Det var väl din idé från början att snacka lite tevekomedier här på julkalendern?
V: Är det komedier på teve? Är inte det lite brett? Det finns så jävla mycket bra, i det här forumet som julkalendern måste man ju kunna ta med lite teve, vad är det här vad är det här ååååååååh!
S: Jo men jag tror du skickade ett sms att vi borde ta upp lite teveserier/komedier också och inte bara film i den här kalendern.
V: Vi älskar ju film, men vi älskar ju också sketcher. Finns ju massa exempel.
S: När du säger sketcher, tänker jag på Funny or Die direkt. Eller SNL. Är vi på samma våglängd då?
V: Absolut, men vi får inte heller glömma MAD TV, In Living Color, Monty Python som faktiskt är en sketchserie men som man kanske inte tänker på på det viset.
S: Vänta, det finns ju den här gamla 90-talsserien, vad fan hette den…
V: The Edge. Med Jennifer Aniston när hon fortfarande hade stor näsa. Och han tjockisen från Seinfeld och Jurassic Park.
S: Precis, den var skitkul. Kommer ihåg en sketch på tal om han tjockisen när han är Stephen King och spottar ur sig tre idéer i sekunden till sin fru som är så trött på honom. Hon vill att han ska diska och han ska göra böcker av allt. ”I disken, där bor det ett troll!” HAHAHA!
V: The armed family var också en återkommande sketch där hela familjen sköt på varandra. Vilket osökt leder till SNL och Steve Martins återkommande Nervösa Familjen där ingen vågar prata med nån annan i familjen och ringer telefon är det ingen som vågar svara. Finns för mycket i SNL. Kanske ska gå över till renodlade komediserier.
S: Och då säger jag…
V: Mork & Mindy hahahahaha! Mork var ju en rymdkaraktär i Gänget & Jag som sen blev en spinoff hahaha!
S: Mork & Mindy var okej, såg man mycket som barn. Och då slänger jag in Three’s Company hahaha!
V: John Ritter rest in peace.
S: Och hon söta. Suzanne Sommers.
V: Och en tredje brunett.
S: Dom gjorde den i Sverige ju.
V: Med Jesper Malm! Vår gamle vän, som var pojkvän till en av tjejerna i serien. En fyra för tre hette den hahaa!
S: Med Gillinger som var sämst.
V: Sämst hahaha.
S: Men om vi tar nåt lite mer aktuellt eller nytt, och då säger jag Entourage.
V: Men då säger jag såhär.
S: Men jag har redan sagt Entourage.
V: Vi listar de fem roligaste lite nyare serierna och varför. Och Seinfeldbråket känner jag lukten av runt hörnet.
S: Gud Seinfeld, skräpet! Men okej. Entourage säger jag förstås. Och Californication.
V: Men Gud det är en dramaserie. Skärpning.
S: Det är faktiskt bland det roligaste du kan se på teve just nu. Så drama, nja.
V: Den är rätt skoj, meeeeeeeeeeeeeeeeeen…det är inte Rambodvdplåtboxen.
S: Jag säger även It’s Always Sunny in Philadelphia.
V: Det är bland det roligaste som gjorts för teve. Punkt.
S: Vad har jag kvar?V: Arrested Development! Kom igen. Får jag se dr Tobias Füncke en gång till! HAHAHAHA!
S: Füncke är fantastisk! Blue Man Group mangrejen hahahaha!
V: Du gillade inte Eastbound & Down va?
S: Nej, där har du en dramaserie under komedimantel. Den har ett garv per tre avsnitt sen är det bara misär.
V: Men det är pruttkul misär. Poängen. Alla scenerna.
S: Jag gillar ju Ferrells cameo i den, men inte huvudrollskillen som jag gång på gång säger är bra i biroller men inte i huvudroller vilket även är sant för filmen Foot-Fist Way.
V: Vi måste prata mer om It’s Always Sunny. Taglinen är Seinfeld on crack. Alla karaktärer är jättestora egon som ändå lyckas hålla ihop som vänner. Skillnaden mellan Seinfeld (som är en av mina favoritserier) är att It’s Always dragit det tio vändor värre.
S: Och att It’s Always är kul där Seinfeld inte är det. Det är också en skillnad.
V: Du har inte gett den en chans som vanligt för du är ett surskägg. Var kommer hatet mot Seinfeld från? Nu får du stå till svars.
S: Var ska man börja? Nummer ett. Skiten är ju inte kul. Vilket är det minsta man kan begära av en HUMORSERIE!!!! Ååååååååååååh! Nummer två. Kramer är inte kul. Han ääääääär inte det. Nej nej nej, en kille som studsar in genom en dörr hela tiden nej. VAD ÄR DET HÄR!!!!
V: Åh nej! Vad sitter du och säger. Jag har stor respekt för din smak när det gäller humor. Men när det gäller Seinfeld är det en törn i min sida tills du begraver mig i din bakgård. Låt oss vara överens om att inte vara överens. Jerry Seinfeld som skrattar fram repliker för att han inte kan hålla sig. Det är ju charmen.
S: Crappet. Vi går vidare. Men ge mig dina fem. Utan kommentarer.
V: Arrested Development. Seinfeld. It’s Always Sunny. The Office UK. Vad ska man ta mer? Entourage är roligt men säger man drama är det fel, men det är en rolig serie men inte en komediserie. Jag älskar Entourage, men det är inte en komediserie. Har alltid hatat burkskratt så gillar att de nya serierna vågar låta bli. Har jag glömt nån nu, vad fan har vi då?
S: 30 Rock kanske?
V: Gillar den jättemycket men inte topp 5. Men säger Extras när jag måste spotta ur mig fem. Bubblare är typ 30 Rock eller Entourage om vi pratar moderna och inte gamla klassiker som Fawlty Towers.
S: Cosby. HAHAHAHA! Skämt åsido. Jag säger också It’s Always Sunny. Den är för jävla bra helt enkelt. Vidhåller Californication, för jag VILL vara Hank Moody. VILL VARA!
V: Arrested Development kom igen. Den har alltid varit på din topp fem, även innan du såg den.
S: Fast den är nog inte topp fem. Tycker vi glömt Futurama eller Simpsons eller South Park.
V: Egen kategori, animerad humor. Skitbra men det pratar vi inte om här.
S: Office UK måste jag också säga. Ja det är klart att Arrested får vara med. Och den sista, det känns som att det är nån man glömmer bort.
V: Det finns ett stort tomrum i din själ. Och det heter Jerry Seinfeld.
S: Knappast. Men vi säger…
V: Skriv M.A.S.H. så vi får dricka öl.
S: Vi säger nog Entourage eftersom att jag nyligen såg en säsong samt att jag tydligen inte får nämna animerade serier utan arga blickar från somliga.
V: Vi älskar våra Simpsons och Futurama, men kom igen. Alla vet det här.
S: Dåså. Hur ska vi runda av det här då?V: Jag vill också nämna svensk humor som är ganska dassig men Lorry hade sina stunder och Grotesco är roligt. Som vanligt från det här avlånga landet är det inte speciellt mycket som är bra.
S: Och då säger jag Solsidan och petar in den på min topp 5 istället för Arrested Development.
V: Fy fan vad uselt. Men jag respekterar ditt beslut.
S: Men håll med om att den är sjukt bra.
V: Det mest klockrena som gjorts i humorväg för teve i Sverige som jag kan minnas.
S: Skål.
V: Skål.



1 kommentar:

f i f f i sa...

Hej!

Nu är inlägget uppe om den där roliga filmen ni vet ;)

http://fiffisfilmtajm.blogspot.com/2010/12/tomten-ar-far-till-alla-barnen-tankar.html