lördag 11 december 2010

Julkalendern 11 dec - Back to the Future-trilogin

Regissören Robert Zemeckis hade en idé om att göra en mellanbudgetrulle om att som tonåring resa tillbaka i tiden och träffa sina föräldrar när de är i samma ålder som en själv. Han fick Steven Spielberg intresserad att producera och resten är som ni alla vet filmhistoria. Tonåringen Marty McFly (Michael J Fox som blev en stor stjärna efter den här filmen) är bästa kompis med galna vetenskapsmannen Doc (en fantastisk Christopher Lloyd). Doc har lyckats göra en tidsmaskin av en DeLorean och det stora äventyret i tid och rum kan börja! Finns inte så mycket mer att säga om rullarna för ni har alla sett dom, säkert flera gånger.

Back to the Future (1985)
@@@@+
När jag såg den här på bio som liten prutt så var det den bästa rullen jag sett i mitt liv. Jag var totalt tagen av det stora busiga äventyret och det fanns inga gränser till min kärlek för Lea Thompson (som spelade morsan till Michael J Fox). När Back to the Future kom ut på video och det var movieboxdags så hängde alltid den kassetten med oavsett vad man annars också hyrde. Naturligtvis har jag sett om den nyligen (samt tvåan och trean) och den är fortfarande lika charmig, rolig och fartfylld. Att filmen inte får högsta betyg beror på att jag är Vrångmannen. Fantastiskt bra extramaterial på nya dvdutsläppet där man också får se Eric Stoltz göra Marty McFly innan de bytte ut honom mot Michael J Fox, vilket kan idag kännas som ett genidrag. That’s the power of love!
/Vrångmannen

@@@@@
Jag vågar bjussa på en femma för det här är inget annat än ett mästerverk. Liksom Vrångmannen såg jag filmen på bio då det begav sig och kom ut som ett enda stort leende. Allt i hela filmen var perfekt. Det var spännande, det var action, det var sci-fi, det var rocknroll och det var stora skratt. Michael J Fox är perfekt i rollen och Crispin Glover som pappa McFly är lysande hahahaha! Älskar att han fick storhetsvansinne efter den här rollen och ville ha såna feta pengar i lön inför tvåan att han prompt ersattes. Film som underhållning när den är som allra allra bäst.
/Surskägget

Back to the Future 2 (1989)
@@@
Många som hatar tvåan och tycker den är på tok för mörk och inte matchar ettans härliga stil. Jag håller inte riktigt med. Tvåan är faktiskt bättre idag än när den kom och trots att den är lite våldsammare och elakare än ettan så har den stora stunder och som helhet är den helt ok. Den utspelar sig 2015 så det ska bli kul att se om vi då har svävarskateboards, självtorkande jackor och hologrambio om några år hahaha!
/Vrångmannen

@@@+
Visst är tvåan mörkare men det är absolut inte till dess nackdel snarare tvärtom. Det hade ju blivit tråkigt med en kopia av ettan rakt upp och ner och här får vi ta del av hur snett det kan gå när man börjar resa i tid och ändra på saker och ting. Alla handlingar har konsekvenser helt enkelt. Älskar också hur man hela tiden refererar till ettan och använder tidsresandet som en mycket viktig faktor för framtida händelser och hur man får se saker från ettan från nya vinklar. Fox är fortfarande magiskt bra som McFly och full fart och fläkt bjussas vi på trots att det på sina håll är lite mörkare och mognare.
/Surskägget

Back to the Future 3 (1990)
@@@+
Hehehe trean med den glada westerntiden. ”Clint Eastwood? What kind of stupid name is that?!” HAHAHAHA! Trean är ett steg tillbaka till den gladare äventyrskomedikänslan och är väl den bästa av de två uppföljarna även om jag gillar tvåan som jag nämnde tidigare. Här hamnar våra hjältar i vildaste västern och måste försöka ta sig tillbaka till sin egen tid. Tråkigt ändå att uppföljarna aldrig riktigt levde upp till ettan men så är det ofta med trilogier.
/Vrångmannen

@@+
Enligt mig den svagaste filmen i trilogin. Idén med att sticka till westerntiden i sista filmen känns inte helt hundra och jag tycker den här filmen sticker iväg för mycket för att riktigt passa ihop och knyta ihop trilogin på ett tillfredsställande sätt. Ser man den som en egen film finns en hel del kul och roligt men som del av en trilogi är den ute och cyklar.
/Surskägget

Inga kommentarer: