söndag 7 november 2010

Push

@@@
En rulle jag kommer ihåg att jag såg trailern på för ett par år sen och tänkte: "Hmmm, det här skulle kunna bli intressant och bra". Nån succé blev det dock aldrig. Försvann in direkt i dvd-träsket utan att passera "Gå". Vilket är synd. Vet inte om filmbolaget inte marknadsförde den rätt eller vad det berodde på, men det här är faktiskt en schysst och hyfsat annorlunda actionrulle som blandar in lite lagom delar övernaturligt och superkrafter. Chris "jag är för fan med i allt nuförtiden kolla då om du inte tror mig Fantastiska Fyran 1+2, Street Kings, Captain America, Scott Pilgrim Against The World" Evans är en kille med telepatisk förmåga att "putta" bort människor och röra på saker som t ex pistoler med enbart tankekraft. Dakota Fanning är en ung tjej som ser framtiden. Camilla Belle en tjej som flytt från regeringsorganet Divisionen som slår ihop sina påsar med Evans och Fanning. Djimon Hounsou är regeringsskurken som vill åt dem och som har förmågan att få alla han ser i ögonen att göra precis som han vill. Inget mästerverk, men en snygg och intressant film som utnyttjar karaktärernas superhjältekrafter lagom mycket i actionsekvenserna och som bjussar på både lite smart och lite pangpang som i mina ögon påminner lite om de första två X-Menfilmerna. Utspelar sig i HongKong och miljöerna är härligt visuella och äkta till skillnad från alla green screenrullar som utgör en så stor del av actionmarknaden idag.
/Surskägget

Inga kommentarer: