onsdag 13 oktober 2010

Iron Man 2

@@@@
Första Iron Manrullen sparkade stjärt och tog namn och det var härligt att se en vuxen actionserietidningsstänkare som balanserade perfekt mellan "mogen" handling och "störtlöjlig" action. Tvåan är precis som jag hoppades en klockren fortsättning som tar vid där ettan slutade och som bjuder på exakt samma mix av intressant och för genren smart handling med överdrivet spektakulära actionsekvenser. Downey Jr är som vanligt alldeles briljant och man har uppenbarligen anpassat mycket av dialogen till att passa Downey Jr som handen i handsken. Det är snabba, rappa, många repliker ofta levererade till synes spontant (men förmodligen väl repeterat) pang mitt i nån av de andra skådisarnas repliker. Klassisk Downey Jr med andra ord.
Tyvärr har Terrence Howard i rollen som Iron Man Tony Starks bäste vän Rhodey ersatts av Don Cheadle (tydligen över pengabråk samt att Howard ansågs svår under inspelningen av ettan). Cheadle är en bra skådis men tycker inte att han passar lika bra i rollen som Howard. Tack och lov slänger man in Mickey Rourke i en tung roll som superskurk. Fan vad den mannen kan leverera! Och min blivande fru Scarlett Johansson gör en bitvis anonym roll som S.H.I.E.L.D.-agenten Romanoff som dock har en av de ballaste nu-ska-vi-ta-oss-in-på-ett-väl-försvarat-ställe-scen sen Keanu Reeves och Carrie-Ann Moss sköt sönder hissentrén i slutet av första Matrixfilmen. Jävlar vilket stänk och ös hon (och hennes stuntkvinna) bjussar på där. Att regissör Jon Favreau fortsätter pumpa in högoktanig hårdrock som soundtrack gör verkligen inte saken sämre. Nu ser vi fram emot trean och så Avengersfilmen förstås.
/Surskägget

@@@+
Iron Man 2 håller nästan måttet och ÄR en värdig uppföljare. En skönt ösig rulle precis som ettan även om den bjuder på hela hur-han-blev-till scenariot som alltid är charmigt i en superhjälteaktig rulle (Se första Spiderman t.ex) och kanske lite mer klockren humor. Inget att klaga på här egentligen. Superunderhållning i genren och jag slutade bry mig om för många plotholes eller att vissa grejer anses som overkliga och larviga så fort jag satte mig i biomörkret eftersom det är en SAGA! Jag är extremt omottaglig den typen av diskussion när det gäller den här typen av fiction. Punkt.
/Vrångmannen

8 kommentarer:

f i f f i sa...

Skriver under på vartenda ord!

Anna Nio sa...

Nämen vänta nu hära: intrigen är ganska bajs och allmänt rörig som uppföljare tenderar att vara jämt numera, Rourkes roll byggs upp och byggs upp men känns som att den aldrig levereras tillräckligt, och apelsin-scarlett är lika stoisk som alltid. Sjukt jävla kåtsnygg, men värdelös skådis (utom i "Ghost World" och "Lost in Translation"). Ettan äger, tvåan sumpar. Du tycker fel, FEL!

f i f f i sa...

Anna Nio:
Neeeej då, det är så rätt så rätt.
Nu är vi två mot en ;D

http://fiffisfilmtajm.blogspot.com/2010/09/iron-man-2.html

Surskägget sa...

Fiffi: Exakt!

Anna: Intrigen funkar klockrent ju. Rourkes karaktär är precis lagom ond och galen hela tiden. Scarlett ska jag gifta mig med även om hon inte vet det än (tänk scenen i Borat med Parmela) så inga onda ord om henne tack. För övrigt är Ghost World en etta! He did not just say that! Yes he did!

Anna Nio sa...

OH NO HE DIDN'T! Thisth meansth war!

Surskägget sa...

Ghost World i en mening: En überpretto artsy-farstyrulle om bitter, bortskämd och lat brud utan mål i livet som försöker dra ner andra (min finaste fru SCARLETT!!!) i sin misär innan hon äntligen hoppar på en buss och försvinner från stan (vilket vi hoppas är en metafor för att bitterf*ttan dog!).
OH YES I DID! :)

Joel Burman sa...

Håller med Anna Nio, Iron Man 2 är en fruktansvärd dålig uppföljare speciellt med Marvel Mått mätt.

Surskägget sa...

Joel och Anna: Nej nej nej så fel ni har. Det är ju en romper och en stomper med full fart och fläkt hela tiden med Downey som sitt vanliga charmiga jag i högform.