fredag 3 september 2010

Cop Out

@@@
Jag kan verkligen se framför mig hur Kevin Smith tvekade till att göra den här rullen. För det första har han inte skrivit manuset själv. För det andra är det massa actionscener inblandade. Han har tidigare aldrig gjort en sån film och han har själv många gånger sagt att han inte skulle bli en bra actionregissör och att typ en film som X-Men skulle bli betydligt sämre i hans händer än i Bryan Singers. Fair enough. Smiths geni ligger i att skriva briljanta karaktärer och hysteriskt rolig dialog och att sen föra över en massa folk som snackar från papper till filmduk och få det att bli spännande, roligt och underhållande hela vägen. Samtidigt kan jag också se framför mig hur han liksom rycker på axlarna, säger: ”Fuck it, I’ll do it” och myser hela inspelningen för att han får jobba med en av sina barndomshjältar Bruce Willis. Vad fan, i hans sits hade jag gjort samma sak. Bruce jävla Willis liksom. Mr Die Hard himself.
Hur mycket av 80-talshyllningarna och en del av dialogerna som var med i originalmanus låter jag vara osagt. Misstänker att Smith satt sin prägel på filmen väldigt mycket och att många av de roligaste scenerna är skrivna av honom utan att han får cred för det (vilket händer i Hollywood lika ofta som du går på toaletten). För Smith har verkligen skapat en 80-talsactionrulle i genren Buddy Movies. Och jag misstänker att om den kommit 1986 med Eddie Murphy och Clint Eastwood i regi av Richard Donner hade det här kunnat vara en av de där filmklassikerna vi skulle älskat och sett om gång på gång. Som det är nu är i princip alla lugna dialogscener hysteriskt roliga. Bruce Willis straight guy är perfekt matchad mot Tracy Morgans galna kille. Och Seann William Scott snor fan hela filmen som en heeeeeeeeeelt slut inbrottstjuv som bara babblar och babblar och babblar hahahahahaha! Där är Smiths regi som bäst. Sen kommer en bunt actionsekvenser som han liksom inte riktigt fixar. Det skjuts lite och det jagas i bil och det skjuts lite till men det blir liksom aldrig riktigt spännande. Tyvärr.
I slutändan är jag nöjd ändå. Större delen av filmen sitter jag och är precis sådär underhållen som nästan bara Kevin Smith kan få mig att känna mig. Här och där haltar filmen när det ska vara mer action än dialog och en del av manuset borde putsats lite till av Smith istället för klåparna han fick det av. Men i det stora hela är detta ännu en bra film levererad av herr Smith. Som sagt. Än så länge har karlen inte gjort nåt som är rent ut sagt dåligt. Vilket man kan säga om väldigt få regissörer.
/Surskägget
Vrångmannen tyckte väl nåt åt samma håll.

Inga kommentarer: