söndag 8 augusti 2010

Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief

@@@
Och vinnare av årets längsta titel går till....Seriöst, varför en så lång titel? The Lightning Thief hade räckt gott och väl. Nåja. Först och främst vill jag börja med att säga att ja, detta är årets klichéfest utan några som helst överraskningar i vare sig story eller karaktärer (vet du inte vem tjuven av Zeus berömda blixt är efter ca 30 min in i filmen så är du antingen 10 år gammal eller så har du aldrig sett en film förr). Jag har med andra ord sett det ungefär en miljard gånger förr. Ändå kan jag inte låta bli att vara underhållen hela vägen. Jag vet. Det är skitdumt. Skulle jag mot förmodan nån dag se om filmen kommer betyget med all förmodan halka ner ett snäpp. Men eftersom att jag tydligen var på exakt rätt humör när jag såg den satt jag och småmös hela filmen igenom och drömde mig bort till fantasins värld. Percy Jackson är tonåringen som en dag upptäcker att han är Poseidons son och därmed halvgud. Poseidons brorsa Zeus tror att Percy snott hans blixt, ett vapen tredje brorsan Hades vill komma åt för att äntligen få kontroll över Olympen och slippa härska i underjorden. Hades tar därför Percys mänskliga mamma som fånge och lovar henne tillbaka i utbyte mot blixten som lille Percy dessvärre inte har. Låt jakten börja! Som sagt, allt är gjort enligt formulär 1A (regissör är Chris Columbus för tusan!) meeeeeen jag kan inte låta bli att gilla det ändå. Nog så.
/Surskägget

Inga kommentarer: