tisdag 31 augusti 2010

The Expendables

@@@
The Expendables är en balansakt i Vrångmannens sentimentala öga. Å ena sidan är den ett ofta slarvigt ihopsatt hastverk och manuset är t o m sämre än de 80-talsförlagor den försöker hylla. Å andra sidan är det så jävla popcornsmaskens att bara se hur de gamla och nya actionhjältarna öser på och drar sina oneliners. Stallone är alltså ledaren över ett tufft gäng legosoldater. De åker till ett land utan namn och sparkar stjärt på uppdrag av CIA. Flera av actionscenerna är så härligt over the top så jag ville ställa mig upp och busvissla i salongen. Det var också flera gånger jag rynkade på näsan men då alltid med ett litet leende på läpparna. The Expendables är en underhållande actionbanan utan vett men med ett uns etikett. Tar man den precis för vad den är så är den mysigt ok men jag känner inga direkta hyllningsvibbar till 80-talet, snarare en direkt till dvdrulle som lyckades samla ihop lite mer pengar än vad man trodde skulle vara möjligt. Eller som den femtonårige grabben som satt bredvid mig i salongen sa till sina vänner (som jublade och skrek under den sista akten): "Det här var grejer det!". Ja grabben, det kanske det var.
/Vrångmannen

@@@
Håller med Vrångmannen i att detta inte känns som nån direkt hyllning till 80-talet som det varit snack om att det skulle vara. Visst håller man CGI-effekterna till ett minimum, men de finns där trots allt. Hade föredragit att man körde old school style helt och hållet och bara kört riktiga stunts. Men det finns fortfarande en hel del att glädjas åt. Stallone kör runt i en bil som är en direkt hyllning till bilen i Cobra och vi får en riktigt schysst och spännande biljakt som får det mesta Bond presterat de senaste 10 åren att se ut som en stillsam promenad med rullator. Jet Li och Dolph Lundgren har en riktigt cool fight mot varandra. Öppningsscenen med piraterna i Somalia bjussar på exakt rätt adrenalinstinnhet. Och scenen där Sly, Arnie och Willis möts på duk för första gången alla tre är magisk i sin enkelhet och trots att den är typ 60 sekunder lång ändå en av de mest minnesvärda stunderna i filmen där Arnie och Sly får slänga lite vänskapligt skit på varandra. Det har snackats en del om att Rourkes scener är lite onödiga och det är både och. Visst blir de lite pratiga, men tack vare Rourkes snyftis om hur han en gång i ett krig kunde ha räddat en kvinna och därmed en del av sin själ bygger ju upp till varför Sly drar på sig stridsmunderingen och sticker. En sak jag verkligen saknar (och som definitivt skulle varit med i en 80-talare) är scenen där snubbarna drar på sig all utrustning. Ni vet vad jag snackar om. Man laddar sina vapen. Drar på sig sina skor. Målar sig med krigsmålning. Allt i snabba klipp innan gänget fullt munderade går i slow-mo mot kameran. Hursomhelst. Slutscenen är otrolig och det skjuts mer och slåss mer än det gjorts i all actionfilm på 00-talet. Dang! Inte perfekt på nåt vis och jag hade väl velat ha mer men en riktigt bra actionstänkare som kommer ses om.
/Surskägget

8 kommentarer:

Sara BE sa...

Fin recension. Är dock fortfarande inte så sugen på att se filmen.

f i f f i sa...

En trea??
Kan vara svenskt rekord!

Vrångmannen och Surskägget sa...

Fiffi! Jag kom på mig själv med att jag faktiskt inte läst en enda recension av den här rullen, vare sig i svensk eller utländsk press. Till min förvåning (hahaha!) visar det sig att den ogillas skarpt av surgubbjävlar och kärringer därute. Vad är det hääääär? :D

Betyg:
Aftonbladet - 3
Empire Magazine(UK) - 3
Total Film(UK) - 2
Cinema - 2
Expressen - 1
SvD - 1
DN - 1
Nöjesguiden - ”sur gubbe”
Premiere Magazine(US) - ½

Aftonbladet är alltså den enda svenska stora tidning som gett den en trea. Jag kanske ska börja läsa blaskan...

Henrik sa...

Jag ger inte sifferbetyg. Expendables har toppenbra action. Mellan actionscenerna, not so much.

f i f f i sa...

Men för tusan hakar, har du/ni inte läst min heller? ;D

http://fiffisfilmtajm.blogspot.com/2010/08/expendables.html

f i f f i sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vrångmannen sa...

Yes! Läste din också. Gillar hur du älskar Stallone men inte rullen och således slogs med dina inre demoner hahaha! Stallone på duk femma och filmen etta? Mja, tycker det borde vara värt en tvåa i allafall.. ;)

f i f f i sa...

Vrångmannen:
Förväntningarna var alldeles för stora. Det kunde bara ha blivit en etta eller femma i min värld.
Och nu blev det båda ;)