torsdag 4 mars 2010

Halloween (nyinspelning 2007)

@@@
När jag ändå är i recencionstagen av nyinspelningar på gamla slasherklassiker så kommer här en till recension som kommer få Vrångmannen att sätta kaffet i vrång(!)strupen. Rob Zombie den gamle skräckrockaren har ju sadlat om här på gamla dagar och gör numera skräckfilmer istället (släppte i o f s en ny platta för typ en vecka sen). När jag såg trailern en gång i tiden för nyinspelningen av Halloween vinklades det hela som att det var en remake på Carpenters klassiker. Men Rob har faktiskt gjort en film som står på egna ben istället för att kopiera bildruta för bildruta. Grundidén är kvar. Vi har en känslokall psykopatisk mördare i mask och utrustad med kniv. I detta har Rob bakat in en djupare bakgrundshistoria om vad som faktiskt driver Myers att ta på sig masken och hugga ihjäl folk. Relationen mellan Myers och hans sista syster Laurie skiljer sig också en del från originalet vilket jag tyckte passade filmen bättre faktiskt. Dessutom klockrent att hyra in en skådis stor som två hus för rollen som Myers. Det gav det hela en helt annan edge. Det är naturligt att man vill jämföra Carpenters stämningsfulla och kusliga klassiker som lever mycket på det lugnare tempot och smart användande av skuggor med Rob Zombies lite fartfylldare "nyinspelning". Det är lite orättvist mot Rob. Han har stor förståelse och kärlek för originalet, och har utifrån konceptet skapat en film som lägger till ett par pusselbitar och som tar tillbaka serien till början där den hör hemma. Hahahahaha, tror Vrångmannen svimmade precis!
/Surskägget

@-
Men vad äääääär det häääääär? Jag orkar inte ens. O-o-o-rkar inte. Jag har jobbat rätt hårt idag. Sov dåligt inatt. Det låg ett par extra räkningar i postlådan när jag kom hem. Det bara snöar hela tiden utanför som om man vore i någon jävla katastroffilm. Hål i dunjackan har jag också, så det puffar dun omkring mig så fort jag gör en lite för hastig rörelse. Det är liksom som..jag vet inte. Ont i ryggen har man också och snart är man 40. Jag orkar inte. Hörni. Jag orkar inte.
/Vrångmannen

5 kommentarer:

Henrik sa...

Om någon film förtjänade ett minusbetyg så är det den här.

Vrångmannen sa...

Rob Zombie (eller som han egentligen heter Fritz Ludde Bengtbert) måste bort. Nu.

Surskägget sa...

Men guuuuuuuu vad ni är svårflörtade då! Låt Robban va! Han gör sin grej och har väl aldrig tvingat nån att titta på hans filmer...

Vrångmannen sa...

Hoppas hans nästa "remake" är på Breakfast Club. Hoppsan?! Inte så roligt längre va? Heheeheehe..

Vrångmannen sa...

P.S. Jodå han tvingar oss för vi har en FILMBLOGG! It's the whole god damn suffering sickness of the point! TORTYREN!