tisdag 16 mars 2010

The Blind Side

@@@
The Blind Side är den sanna historien om den idag mycket framgångsrike svarta amerikanska fotbollsspelaren Michael Ohlers uppväxt. Han levde som yngling i slummen men blev omhändertagen av den rika vita familjen Tuohy. Leigh Anne, den tuffa mamman med stort hjärta (spelas av Sandra Bullock och bjöds för detta på en Oscar i år) såg någonting speciellt i den fattige, väldigt storvuxne och tyste Michael. Hon såg en fotbollsspelare. En rise-to-glory-story med vimpeln i topp helt enkelt. Av alla pruttiga mellanrullar Sandra Bullock har medverkat i, och det är många, så är ändå The Blind Side en av de bättre. Det är egentligen inget fel på Bullock. Hon är duktig och har sin charm men väljer ofta rätt dåliga filmprojekt (hon hämtade även i år en ”Razzie” för sämsta skådespelerska i svarta komedin All About Steve hehehe!). Jag gillar The Blind Side. Den är väl inget speciellt egentligen men lite mysig och lagom sentimental. Såg den också i den extrema bakfyllan då känselspröten stod åt alla håll. Jag erkänner här alltså helt öppet att jag grät i stort sett genom hela filmen (!). Förmodligen hade jag inte gjort det en annan dag men just denna gång var det här en perfekt film att få ur sig lite snyft och att filmen har hänt i verkligheten (ganska nyss till och med) var inget minus. En underhållande film trots mitt hat mot amerikansk fotboll (men samtidigt kärlek till introverta och osagda känslor). Är det någon som förresten hajar vad fan alla siffror på plan betyder? Varför springer dom zick-zack och tacklas? Varför? VARFÖR?!!
/Vrångmannen

Inga kommentarer: