måndag 15 februari 2010

The Burning Plain

@@@
Guillermo Arriaga som skrivit och regisserat denna rulle med Charlize Theron och Kim Basinger har gett oss Amores Perros, 21 Grams och Babel, rullar som är jättehyllade men som jag inte sett. Därmed inga jämförelser med tidigare verk. Däremot har jag förstått att Arriaga liksom Tarantino gillar att hoppa i tid och rum i sina filmer och inte berättar rakt upp och ner från A till Ö. Så även här. Vi får följa ett flertal parallella handlingar som först inte verkar ha nåt att göra med varandra men som vi efter ett tag förstår har väldigt mycket att göra med varandra. Jag vill inte gå in på några spoilers utan berättar bara att det handlar om kärlek och passion men även ond bråd död och tomma, ensamma människor. Direkt efter filmen tyckte jag den var riktigt bra. Sen började jag fundera på varför jag tyckte det. För när eftertexterna rullar och man pusslat ihop storyn är den ju ganska basic egentligen och hade Arriaga valt att berätta den från A till Ö utan att studsa runt i tiden hade filmen nog varit ganska platt. Den här gången räddas han av sina tidshopp men det är knappt. Hade inte Theron, Basinger och övrig ensemble känts riktigt bra och trovärdiga hade vi nog dragit ner betyget till en tvåa.
/Surskägget

Inga kommentarer: