lördag 24 oktober 2009

Up

@@@@
Alla gillar väl Pixar? Vem har kunnat värja sig mot animeringsstudions lysande underhållningsalster som bl.a Monsters Inc, The Incredibles, Ratatouille och Wall-E? Deras senaste animerade karnivaltårta handlar om en gammal man som efter att förlorat sin fru är ensam och lite butter. Han är också på väg att förlora sitt hus. Han minns sina barndomsdrömmar om upptäcktsfärder och äventyr med sin fru och beslutar sig för att göra ett sista äventyr och ära sin bortgångne hustrus dröm genom att flyga huset till Sydamerika med ballonger. Han råkar dock få en oväntat gäst med sig på resan. Hahaha! När jag läser vad jag själv skrivit inser jag plötsligt genialiteten. Vem kommer på det här? Vem vågar göra film av det här och i synnerhet till barn (även om vuxna har lika stor behållning som vanligt). Up är en makalös animerad film. Fantasin sprudlar hela tiden. Den är spännande, skitrolig, dramatisk, galet snygg och lite sorglig. Underbara karaktärer och barnsligt häftiga idéer. När man sett en film från Pixar så har man skyhöga förväntningar på nästa men de levererar alltid. Mästare av manipulation. Skum drömfabrik det där. Jag klagar inte. Såhär skoj har jag inte haft åt en animerad rulle sen, ja sen förra Pixarfilmen. Fantastiskt.
/Vrångmannen

3 kommentarer:

Spökplumpen sa...

Ett undantag bör nämnas, Cars, det är ingen bra film trots att den är gjord av Pixar.

Vrångmannen sa...

Instämmer. Är inte så värst förtjust i Finding Nemo heller faktiskt.

PTB sa...

hey hey hey hey hey