tisdag 15 september 2009

Ett par av Swayzes 80-talsrullar

Och eftersom att vi ändå nämnde filmerna när vi pratade om Swayze tidigare kan vi köra ett par snabba recensioner också.

Red Dawn (Röd Gryning)
@@@@
De elaka sovjetkommunisterna lyckas invadera USA. Otroligt men sant. Patrick Swayze, C. Thomas Howell, Charlie Sheen och några andra unga grabbar lyckas fly och gömma sig i den bergiga skogsterrängen. Snart börjar de bekämpa ryssen med det lilla vapenförråd de har i sann gerillakrigsföringsanda. Mängder med action varvas med trovärdiga karaktärer och bra dialog. Det här är 80-talsaction när den är som bäst. Wolverines!

Youngblood
@@@@
Rob Lowe bor i byhåla med sin farsa och äldre bror som haft en lovande hockeykarriär framför sig som tagit abrupt slut på grund av skada. Nu får lika talangfulle Rob en chans och sticker till farmarligan. Där blir han polare med Patrick Swayze som är den givne ledaren och poängplockaren i laget. Rob får ligga med Cynthia Gibb, vi ser knappt Keanu Reeves i en tidig roll och ständige coachen Ed Lauter skriker och härjar medan det på isen utspelas lika mycket boxning som hockey. Action varvas med tonårskärlek och lite tuffa sekvenser i slow-motion på isen. När ska de börja göra såna här filmer igen?

Dirty Dancing
@@@@
Nobody puts Baby in a corner. Swayzes riktigt stora genombrott och förmodligen den film de allra flesta tänker på när de hör hans namn. Det är 50-tal och det är inte okej att unga, judiska flickor dansar med äldre tuffa danslärare på semesterläger. Mamma och pappa är jättearga och då vet de inte ens att dottern ligger med Swayze. Besöksförbud införs och allt är tragiskt och jobbigt. Sen lyfter Swayze upp Jennifer Grey i ett dansnummer du inte sett sedan Grease och alla är så impade att de lipar. En tjejfilm? Ja. Men fuck you, jag ger tummen upp ändå.

Road House
@@@@
Pain don't hurt. Swayze är USA's (och därmed automatiskt världens) bäste utkastare/dörrvakt (förmodligen har de VM i sånt eftersom att det tycks vara så att alla i filmen vet detta om Swayze). Han lockas till en liten byhåla där en ond Ben Gazzara styr med järnhand. En konfrontation är förstås oundviklig men när Ben dödar Swayzes bäste vän Sam Elliott tar det hus i helvete och Swayze plöjer sig igenom alla Gazzaras gangsters som den värste Rambo. Jag säger det igen. 80-talet hade fan de bästa actionfilmerna. Och just det, sexiga Kelly Lynch visar tuttarna. 80-talet!!!
/Surskägget

4 kommentarer:

Sara sa...

Steel Dawn!

Henrik sa...

Alla dessa recensioner är på skämt, va? Har du sett NÅGON av dessa sen 80-talet? Det är frrrrruktansvärda filmer.

Surskägget sa...

Jag har sett samtliga rätt så nyligen (med undantag av Dirty Dancing men där går jag på känsla och det faktum att jag sett den säkert 10 gånger då det begav sig). Jag står fast vid mina fyror. 80-talet regerar!!!

Och på tal om Steel Dawn. Nej. Åh nej...

Vrångmannen sa...

Hahahahaha! Jag minns Road House som ball (men samtidigt fånig) oklippt. Red Dawn minns jag som tuff och annorlunda (remake på gång), hatar HATAR Dirty Dancing och Youngblood minns jag knappt. Det är dock mycket längesen jag såg dessa men skulle jag lägga mina slantar på någon av titlarna skulle det vara Road House pga skönt övervåld blandat med fars och lite naket.