torsdag 7 maj 2009

Dom DeLuise a k a Captain Chaos - R.I.P.

När jag såg Mitt i Plåten, eller Cannonball Run som den heter på engelska, som liten grabb blev jag frälst direkt. Den hade det mesta man kunde önska sig som parvel. Tuffa bilar som åkte alldeles för fort, Burt Reynolds som var tuff och cool, brudar i tajta kläder med djupa urringningar som man förstod var väldigt spännande fast man ännu inte riktigt visste varför, Dean Martins sluddrande, Sammy Davis Jrs pladdrande, Jackie Chans karatemoves, en galen "doktor" och så framförallt Captain Chaos. Hans "Tam tam taaaaa!!!" innan han slängde sig över skurkarna var (och är) legendariskt. Skådisen hette Dom DeLuise och han gick bort den 4:e maj 75 år gammal. Vi kan bara böja våra huvuden, ta av våra hattar och bocka djupt för denne underbare komiker (var med i typ alla Mel Brooksrullar också, men som Captain Chaos skapade han en legend som för alltid ska gå igenom filmhistorien som en av de största).
Älskar de här blooperscenerna från Cannonball Run när Dom inte kan sluta skratta....



/Surskägget

4 kommentarer:

Henrik sa...

Är uppvuxen på Mitt I Plåten (ytterligare en helt suverän svensk titel) och Captain Chaos är tillsammans med kråkan Jeremy i Brisby Och NIMHs Hemlighet för mig det jag starkast associerar Dom DeLuise med.

Been a cop long?

Surskägget sa...

Been a cop long = HAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHA fantastisk oneliner.

Tycho Brahe sa...

Bra engelsk titel på svensk film: Fimpen=The Butt - visst en ordagrann översättning, men tänk på all besvikelse den orsakat för de glada britter som hoppats på lite svensk synd...

Stargirl sa...

Håller med Henrik om att "Mitt i plåten" är en helt suverän svensk titel. också uppvuxen med denna grymma film. Ja, Surskägget - deras skrattorgie är underbar.