tisdag 28 april 2009

Australia

@@@
Jag vet inte om det var för att jag hade för stora förhoppningar på filmen som den inte kunde leverera, eller om det helt enkelt var så att den bara inte var tillräckligt bra. I vilket fall är jag besviken för att på papper var det här en modern klassiker. Regissör är Baz Luhrmann som gett mig två av mina absolut bästa filmupplevelser, Romeo + Juliet och Moulin Rouge. I huvudrollerna har vi Nicole Kidman och Hugh Jackman som båda två är riktigt duktiga skådisar med brett register. Och handlingen skulle vara episk och mäktig.
Det är inte så att filmen är dålig. Det är den verkligen inte. Den är bra. Men den lyfter aldrig som den borde. Kanske ska man smälta den lite och se om den, men det känns tyvärr inte som att den kommer att bli bättre för det (som vissa filmer faktiskt kan bli). Storyn är i grund och botten en rätt enkel kärleksstory mellan Kidman och Jackman förlagd kring andra världskriget och den påverkan kriget hade på Australien. Luhrmann försöker berätta i svepande, grandiosa gester som är hans signum, men den här gången når han inte ändå fram. Jäkligt synd. Men visst, sevärd är den, bara inte världsomskakande som jag såg framför mig.
/Surskägget

Inga kommentarer: