måndag 23 mars 2009

5 filmer jag såg som liten aka ”När videon var ung” 2

Fem filmer jag såg när jag var liten och det lånades en videobandspelare (som man knappt orkade lyfta) av fyllegrannen.

The Burning (1981)
http://www.imdb.com/title/tt0082118/
Filmen som skrämde skiten ur mig om och om igen. Tog mig dagar att se klart den för jag pallade bara att se korta bitar av den åt gången under dagtid. Detta var en s.k ”video nasty” och fanns i grannens piratbibliotek i bokhyllan. Där frekventerade man ofta när man inte hade några pengar och fick då oftast se det värsta. Rullen idag är en ok slasher faktiskt. Några ungar på ett sommarläger ska skoja med en vaktmästare men råkar tutta eld på karln och bränner honom sönder och samman. Vaktmästaren vaknar ur en koma och kommer tillbaka med häcksax när ungarna vuxit upp och själva är ledare för sommarlägret. There will be blood. Fortfarande småäcklig och lite otäck men mest för att man får flashbacks till barndomen tror jag.

Blåst på 20 miljoner (1976)
http://www.imdb.com/title/tt0074494/
ÄLSKADE den här filmen och såg den om och om igen (på den tiden kunde man verkligen se samma film 10 ggr i veckan om man bara fick chansen). Jag minns fan inte vad den handlade om (hahaha!) men Roger Moore var gentleman och tuff, Stacy Keach var gapig och skojig kille som totalt kör sönder en splitterny bil han provar och säger till killen i bilaffären ”Jag ska inte ha den. Jag gillade inte färgen”. Det är sicilianska maffian, knark i nåt stort kors och fullt ös. Tror den är Italienproducerad. Roger Moore skjuter hagelbössa i någon biljakt också. Minst 25 år sen jag såg den sist. Vart är spriten?

Road Games – Lift med döden (1981)
http://www.imdb.com/title/tt0083000/
Stacy Keach igen. Den här gången är han långtradarchaufför i Australien. Han åker från ena öde platsen till den andra och har bara sin jycke som sällskap. Samtidigt driver en pervers mördare omkring mellan truckstops och motell. Tidig film för Jamie Lee Curtis, under hennes Scream Queenperiod. Den här har jag sett om för inte så länge sen och den håller riktigt ok som thriller än idag. Lite Hitchcockvibbar och faktiskt rätt snygg i sin enkelhet.

Super Snooper (1980)
http://www.imdb.com/title/tt0082924/
Den första biofilmen som hade 11-årsgräns som jag fick komma in på. Jag var bara 10 och såg ut som 6 men hade en jävla tur på den lilla biografen. Det var det bästa jag sett i hela mitt liv! Hyrde den om och om igen på video när den så småningom kom ut. Terence Hill är polis som genom en kärnkraftsolycka får superkrafter. Slapstick, slagsmål, usla effekter och hemsk musik (jag sjöng ofta på titelmelodin på väg till och från skolan..). Helt underbar när jag var 10 som sagt men fruktansvärd idag. C’est la vie eller vad fan man säger.

Supermonster (1980)
http://www.imdb.com/title/tt0081675/
Klassisk Japansk monsterrulle med Gamera ”jättesköldpaddan” som slåss mot andra stora monster från rymden för att rädda jorden (för han är snäll!). Det slogs sönder många kartonghus i den här. Blir lite ledsen när jag läser om den nu. Verkar som att denna är en slags ihopklippt best of kavalkad från äldre Gamerafilmer (60 och 70-tal). Den var lite tuff när jag såg den. Tror jag. Nynnade också på Gamerasången när jag gick till skolan. Vafan höll man på med?
/Vrångmannen









2 kommentarer:

Anonym sa...

Hehehehe Super Snooper. Visst var det så att när han såg färgen rött förlorade han sina krafter? Hahahaha...klassikern.

Anonym sa...

Det stämmer! Hade jag glömt. Hahahaha Terence Hill.