fredag 27 februari 2009

Dagens hyllning

De Ofrivilliga
@@@@
Jag gillar filmer där man känner ett välmående obehag. Man skäms, skruvar på sig och känner igen sig lite samtidigt. Alla som har sett serien The Office (tänker främst på engelska BBC producerade mästerverket) vet vad jag menar. De Ofrivilliga är dock ännu närmare den svenska sanningen och ännu mer i ditt ansikte från första till sista stund. Filmen spelar som en slags Short Cuts med fem olika berättelser om utanförskap och vardagskonflikter. Greppet att låta kameran stå, ibland visa något väsentligt och ibland låta bilden vara oväsentlig men ljudet allt funkar lysande. De Ofrivilliga är skriven och regisserad av Ruben Östlund (som gjorde den uppmärksammade Gitarrmongot som jag ej har sett). Alla ”skådespelare” i filmen känns äkta och dialogen är klockren. Sådär pratar folk! Med tanke på det svenska filmutbudet idag så går det nästan inte att få det bättre serverat än De Ofrivilliga. Taglinen på filmen är: En komisk tragedi eller en tragisk komedi. Kanske inte en film för alla men om det här är så bra en svensk film kan vara så ser jag inte bara en ljusning i horisonten. Nu hoppas vi bara på att 2009 års bästa svenska film är en actionrulle eller en skräckis. Hur svårt kan det va?! HUR SVÅRT KAN DET VA?!
/Vrångmannen

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, nu blev jag ju jättesugen på att se den! Tack!