torsdag 19 februari 2009

Actionlista

Listor är kul. Det vet alla. Varför har vi då alldeles för lite listor här på världens just nu kanske bästa Filmblogg? Jag vet inte! Alltså ett par snabba, korta listor här och nu. Tema: Actionfilm.
PS. Har du ett tema du vill utmana oss på eller en egen lista rent av, dunka in det som en kommentar så kör vi!

Topp-fem actionrepliker:
5. He's dead tired. (Commando)
4. This is where the law stops and I start. (Cobra)
3. Yippee-ka-yeay motherfucker. (Die Hard)
2. I'm too old for this shit. (Dödligt Vapen)
1. I ain't got time to bleed. (Rovdjuret)

Topp-fem actionrullar med Arnie:
5. Raw Deal
4. The Running Man
3. Red Heat
2. T2
1. Commando

Topp-fem actionskurkar:
5. Företagschefen i Robocop
4. Spindlarna i Starship Troopers
3. Terminatorn i Terminator
2. Rika svinet i Road House
1. Sektledaren i Cobra

Topp-fem actionbuddies:
5. Eastwood & Sheen i The Rookie
4. Schwarzenegger & Belushi i Red Heat
3. Russell & Stallone i Tango & Cash
2. Furlong & Schwarzenegger i T2
1. Pitt & Norton i Fight Club

Topp-fem actionbrudar:
5. Brigitte Nielsen i Snuten i Hollywood 2
4. Sigourney Weaver i Aliens
3. Linda Hamilton i T2
2. Milla Jovovich i Resident Evil
1. Angelina Jolie i Tomb Raider

/Surskägget

12 kommentarer:

Henrik sa...

Företagschefen i Robocop är inte skurken i Robocop.

Anonym sa...

Tror Skägget tänker på Total Recall?

Anonym sa...

Företagschefen i Robocop är chef för ett företag, alltså skurk. Skurken i Robocop är en synnerligen elak typ, skitdum faktiskt å inte så snygg. Måns Zelmerlöv, han är snygg han. Han är ihop med Marie Serneholt som också är snygg. Hon var med i A-teens som gjorde ABBA-låtar, samma låtar som filmen Mamma Mia bygger på. Mamma Mia var först en musikal, som Björn och Benny skrev tllsammans. De har även gjort Kristina från Duvemåla, som i sin tur bygger på Ivar Lo Johanssons romaner om in- och utvandrare. Om man inte gillar invandrare kan man rösta på Sverigedemokraterna då de brukar hitta på en massa förslag som alltid slutar med att man skall "kasta ut dem". Om man inte vill kasta saker kan man skaffa en avfallskvarn och göra om sina matrester till en gegga som sedan blir biogas, men det betyder att man måste slänga mat och det är fel i dessa kristider och när det finns svält på jorden. Med de orden vill jag bara hälsa Lycka Till!

Anonym sa...

Henrik+Vrångis: Nej, jag tänker på företagschefen i Robocop spelad av allas vår Ronny Cox. Eftersom att det är han som syr ihop alla jävligheter, skapar alla mördarrobotar och rent allmänt vill ha ihjäl Robocop på studs så ÄR han skurken i Robocop. Alla andra hel- och halvbad guys i filmen är också skurkar men inte på samma galna jag-är-gud-å-gör-som-jag-vill-nivå.

Tröndefåret: Word!

Henrik sa...

Ronny Cox är inte företagschefen. Skärp dig nu. Hur slutar Robocop?

Anonym sa...

Damn straight Henrik!

Den Lekande Människan sa...

Jag skulle vilja se en lista med de coolaste sätten folk har dött på i filmer.

-Eller har ni redan haft en sådan... det skulle inte förvåna mig. =)

Anonym sa...

Bra idé "människan". Finns många favoriter och lista kommer. Svårt att klå ryssen i Rambo 3 dock som kickas ner i ett hål med en snara runt halsen och levandegranater i uniformen. Så fort snaran dras åt i rycket så sprängs han. HAHAHAHAHAHAHAHAHA!!! Se liknande scen i Hard Taget där Van Damme rycker sprinten ur en granat på skurkens (Lance Henriksen) bälte. PANG!! När Michael Caine knivar en thug i Get Carter är galet brutalt och FÖR verkligt i synnerhet då filmen har långt över 30 år på nacken. LISTA KOMMER!

Anonym sa...

Henrik: Okej, ska erkännas att det var kanske 6-7 år sen jag såg RoboCop sist så det kan hända att jag blandar ihop Ronnys karaktär som högsta hönset för företaget med hans weaselunderhuggare (som är den riktiga skurken bakom allt) som får sparken och därmed kan skjutas av Robo. Nu när jag tänker efter så är det så helt enkelt, miss från min sida. Får väl ändra till "Företagsunderhuggaren i Robocop" fast det låter liksom inte lika coolt. Fuuuuuck. Får se om den ikväll som "straff"...

Anonym sa...

Att se om Robocop är aldrig ett straff. Egentligen ska man se den en gång i kvartalet för det är en jävla STJÄRTSPARKARE TILL RULLE!

Henrik sa...

Jag medger gärna att jag blev lite blöt i byxan när jag körde unratedversionen i HD på min 50". Det har gått framåt sedan jag som 14-åring först såg den som piratkopia på en 20-tummare på ett sunkigt fik på Mallorca i maj 1988.

Anonym sa...

Om Darren "kvasi har fått ett nytt ansikte" Aronofsky fuckar upp remaken av Robocop så är det bäst han odlar skägg och flyttar till Sibirien. Ibland ska man bara låta klassiker vara.