onsdag 7 januari 2009

Lakeview Terrace

@@@@-
Aaaaaaah härliga galningar. Jag skrev ju om dessa by the book thrillers i ett tidigare inlägg på bloggen. Jag älskar mina next door neighbour psychos och den här snygga Neil LaBouterullen botgör hans tidigare fruktansvärda och skamliga remake av klassikern The Wicker Man. Samuel L Jackson spelar här en gammal snut med nerverna på spänn. Saker och ting skall vara som dom är, ordning och reda etc. En dag flyttar det in ett par i huset på andra sidan av den vältrimmade häcken, en vit man och en svart kvinna. Sammy Boy börjar svettas och gillar inte detta. Han gillar inte detta alls.. Hahaha jag vill fan inte avslöja mer men I LIKE IT! Har inte sett en sån här rulle sen mitten på 90-talet. Vi känner igen oss men det är bitvis jävligt spännande, smart och välspelat. Det ligger en nervig ton genom hela filmen och Sam Jackson är fantastisk som den missförstådde snuten som bara vill ha "a little order around here.. ORDER!". Hade hoppats på att Lakeview Terrace skulle få igång en revivalvåg av genren i Hollywood men det verkar inte hända. Synd. Detta är en smaskig thriller som kanske vunnit lite på att tona ner standardmallen men jag satt ofta och bet sönder naglarna och kanske, säger bara kanske, kom det en droppe eller två i brallan. Rekommenderas!
/Vrångmannen

Inga kommentarer: