tisdag 20 januari 2009

Eden Lake

@@
Hyllad brittisk vardagsskräck som i den här grabbens ögon knappt kan kallas skräck. Ett ungt par åker upp till Eden Lake för att campa och mysa. Där korsas deras väg av ett gäng supande, dryga och vandaliserande tonåringar (läs: skitungar). Som vanligt gör paret alla fel i boken och en trevlig semester trappas snart upp till en våldsam mardröm. Jag hade lite småtråkigt när jag såg den här. Inget fel på den direkt men vi har sett det förr och i bättre skepnad. Det är snyggt och suggestivt, börjar spännande men blir snabbt tjatigt. Hade jag haft ett anteckningsblock med mig i salongen hade jag snabbt checkat av klyschorna. Filmmakarna gör sitt bästa för att hålla det otäckt och annorlunda och eloge till att det mesta av filmen utspelar sig i dagtid. Tyvärr så är det i slutändan en rätt tröttsam rulle och jag fastnade varken för huvudpersonerna eller deras öden. Kanske något för den mer lättskrämde och lättäcklade filmtittaren men jag var tre sekunder från att snyta mig i biobiljetten när jag lämnade salongen. Lägger mig ändå på betyget två även om minuset inte är långt borta.

/Vrångmannen

Inga kommentarer: