tisdag 23 september 2008

Wall-E

@@@@
Här på film4fucksake gillar vi Pixar. Vem har inte myst och garvat som ett litet barn åt Toy Story, Monsters Inc och The Incredibles (Veeem sa ja?!)? Jag erkänner att jag inte fastnade för Finding Nemo och att jag har försökt sett Cars flera ggr men misslyckats. Deras senaste alster heter Wall-E och handlar om en robot som ensam kvar samlar sopor på jorden i framtiden när alla människor flytt pga nedskräpning och miljöförstöring. En dag får han dock oväntat besök. Det låter kanske inte så spännande men det är det! Först och främst fantastiskt snyggt, vem sitter och gör de här animeringarna? Det måste ju ta år och dar (vilket det gör hehe!). Lilla roboten Wall-E är ett unikum i fantasirikedom och detalj precis som resten av rullen. Det som skiljer denna från Pixars andra glada animationer är tempot. Första halvan av filmen innehåller knappt någon dialog och är både vacker, tänkvärd och rolig. Sen tar det fart och blir ett skönt rymdäventyr med over the top action och uppfinningsrikedom. Man blir glad av Wall-E. Den är nog inte för de allra minsta mest för att tempot är bitvis väldigt lågt. Rekommenderas till alla som har ett hjärta och sitt barnasinne kvar och den korta förfilmen som Pixar bjuder på (Trollkarlen & Kaninen) är bara den värd biobiljetten. Fantastiskt.
/Vrångmannen

1 kommentar:

Anonym sa...

Men tjena! En robot i rymden som samlar skräp. Jag tror inte på sån skit i alla fall. Varför kan dom inte göra film om riktiga saker, som palsternackor?
"Två palsternackor var ute och gick...osv" ja ni vet ju alla hur den historien slutar. Lite tråkigt, men i alla fulla fall. Rotfrukter är framtiden, tro mig, jag vet.