onsdag 6 augusti 2008

Superman Returns

@@@
När jag såg den första gången satt jag och mös. Som gammalt fan av Christopher Reeves tolkningar av Stålmannen (framförallt de första två filmerna och verkligen framförallt den allra första som är ett frippin' mästerverk) var det kul att se en "uppföljare" som struntade i del 2-4 i serien och låtsades att den var del 2. Med Bryan "X-Men" Singer i registolen var det smart, fartfyllt och fullt av snygga effekter. Nu när jag såg om den måste jag erkänna att mitt intresse för filmen svalnat betydligt. Första timmen är fortfarande riktigt bra, men sen kommer ett långt parti där i princip det enda som händer är att en båt sjunker och en meteorit plumsar upp ur vattnet. Det tar en timme i anspråk och trots att det ska vara coola actionsekvenser hela tiden under den timmen är det som att filmen står och stampar vatten. Nä. Hade hellre sett mer karaktärsutveckling och framförallt en ondare plan av Lex Luthor. Men men. Filmen är fortfarande snygg och bitvis riktigt bra (kul att för första gången se på film att inte ens Stålmannens ögon är sårbara för pistolkulor) (jaaaa, den frågan har alla alltid undrat) men som helhet känns den bara sådär. Eller så var det bara att jag såg The Dark Knight precis innan och att den filmen helt enkelt rockade så mycket mer.
/Surskägget

Inga kommentarer: