onsdag 27 augusti 2008

Barnhemmet (El Orfanato)

@@@@
Det är inte bara japaner och koreaner som kan göra äckliga spökrullar med vidriga demonbarn som får en att gråta sig till sömns (inte mig då men jag är skadad..). Spanien har visat framfötterna en hel del när det gäller spökgenren och Barnhemmet levererar på alla plan. Laura växte upp på ett gammalt barnhem när hon var liten och nu vuxen kvinna har hon köpt barnhemmet med sin man och flyttat in med deras 7-årige son. Planen är att dom själva ska starta ett barnhem för förståndshandikappade barn. Det börjar förstås hända saker direkt. Det viskas i korridorer och knarra i väggar. Kan inte avslöja mer om storyn då det är en komplicerad, intelligent, gammaldags spökhistoria paketerat i det snyggaste godispapper tänkbart. Ett riktigt spännande och sorgligt rysardrama som varmt rekommenderas till alla, förutom då kanske tjejerna som satt bakom mig på bion och efter en stund in i filmen utbrast ”Va?! Är den på Spanska?!”. Hehehe! Dom fick nog sitt i alla fall eftersom det bara minuter senare skreks något så fruktansvärt i mitt TINNITUSÖRA!!

/Vrångmannen

4 kommentarer:

Henrik sa...

Sjukt förutsägbar story, irriterande töntig ibland, dock hyfsat läbbiga scener!

Anonym sa...

Kanske jag som är vilse i pannkakan men jag köpte hela klabbet och kunde inte lista ut "tvisterna" därmed blev jag rejält överraskad! Såg den med ett par polare var av en satt och hoppade upp och ner i stolen som nån jo-jo hahaha.

Anonym sa...

Fler recensioner tack! ;)

Kicko sa...

Åh! vill se!