torsdag 12 juni 2008

Indiana Jones and the kingdom of the crystal skull

@@+
När vår gästskribent Kuntza kom ut från biografen efter den här visningen så var han trött och flåsig. Han slängde ur sig saker som bedrövlig, skräp och fräste till slut sig en arg etta när jag frågade om betyget. Jag erkänner, jag var också riktigt besviken. Hur länge har inte Lucas och Spielberg letat efter ett riktigt bra manus? "Vi gör ingen ny Indy om inte manuset är perfekt" har gubbarna kväkt ur sig flera gånger. Manuset är just filmens största fel eller rättare sagt plotten. Det finns så många mytomspunna legender för Indiana Jones att leta efter och fullt med knasiga skurkar ur historien som vill ha hans hjälp eller döda honom att välja på och så blev det ett kristallhuvud som ingen hört talas om. Indy får i sin jakt hjälp av en ung hetsporre (jag gillar Shia LeBeouf mer och mer!) och träffar på färden några gamla vänner. Mycket action naturligtvis, några set pieces grymma men några bedrövliga (t.o.m barnen tycker dom är töntiga). Cate Blanchett gör en rysk bad guy. Hon brukar vara bra men här är hon medioker och verkar inte ens ha kul på tivolijobbet. Jag kan inte säga så mycket mer om handlingen utan att förstöra men slutet är bland det sämsta jag sett i sagda genrefilm. Mycket fel med rullen som sagt. Nåja, det är faktiskt inte riktigt SÅ benuselt Kuntza så lugna sig lite, sätt sig ner med en popcorn och det finns en del skoj där någonstans när krutröken lagt sig. Men det är verkligen för långt mellan varven. Sorry Spielberg.
/Vrångmannen

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ah, jag har inte sett nya Indy än:-( Kanske bra att du får mig att sänka mina förväntningar. Fast synd. Kul att du gillade Shia i alla fall! Han är en favorit! Han är alltid SÅ bra. Han räddade ju ex Transformers från att hamna i kalkonträsket!

Anonym sa...

Shia kommer bli stor (och är det redan). Han har klar star quality och är extremt underhållande. Strålande även i en medioker Indy.

Anonym sa...

Absolut! Nya Tom Hanks! Shia höll mitt intresse vid liv igenom hela Disturbia också. Han är fenomenalt begåvad.