måndag 16 juni 2008

The Incredible Hulk

@@@@-
När första teasertrailern släpptes på nätet blev jag förbannad. Effekterna såg ruttna ut och man fick ingen känsla alls för filmen. När den officiella trailern dök upp såg det bättre ut men förhoppningarna var låga. Ang Lees godhjärtade försök för fem år sen var mediokert men inte helt fel. Tyvärr låg tonvikten för mycket på en alltför komplicerad berättelse och det kändes liksom bara inte som Hulken trots en del maffiga scener (men får jag se en muterad jättepudel slåss mot Hulk igen..). Förhoppningarna var alltså låga och det fanns ingen intention hos mig att se filmen. Sen började jag läsa lite på nätet. Aint It Cool News hyllade den nya instansen, kritiken för övrigt var inte alls dum och då började man fundera.

Hulk är ju en gammal favorit och jag vill höra Hulken säga "Hulk krossa" vilket man inte fick i föregångaren. Det får man här. Mötet mellan stämningen från den gamla tv-serien (dom har till och med bakat in det gamla sköna tv-serietemat i filmmusiken som en nickning till fansen) och ett kioskvältar serietidningsavsnitt av idag är enastående välgjort. Edward Norton (som också varit med på ett manushörn) gör en bra Bruce Banner med valpig professorblick och en smula humor. Min blivande fru Liv Tyler (som Betty Ross) får tyvärr inte så mycket att göra utan agerar romantisk putläpp och ett lugn mot vår vän Hulk som bara förstör och förgör men helst vill vara ifred. Filmen har en mogen stämning, den säger ganska direkt att det här är för vuxna barn, den har en mörk touch och är rätt allvarlig i tonen vilket är rätt. Samtidigt håller den ett snabbt tempo och blir aldrig tråkig. Här har vi också, till skillnad från föregångaren, en riktig bad ass bad guy (Tim Roth) som gnisslar tänder och tycker att Hulk är en f***a. Lite som en nystart har dom valt bort Ang Lees gamla rulle som bakgrund och skapat sin egen (tänk nylanseringen av Batman). Naturligtvis nickar dom även mot kommande skurkar och kommande hjältar, allt för att fansen av Marvels universum ska ha något att smattra om. Kritiken man läst om att slutfighten (Hulk mot ... ) är för lång och tråkig stämmer inte. Den sparkar fan i mig stjärt! Snyggt foto, genomtänkt manus och överraskande bra effekter gör filmen till en liten pärla bland de annars rätt dassiga stora sommarfilmerna. Iron Man åt sidan så har det varit rätt kasst. Jag trodde ta-mig-fan det aldrig och att överraskas är ju den största filmupplevelsen. THE INCREDIBLE HULK LEVERERAR! Gå nu och se filmen för annars blir jag arg och ni kommer inte att gilla mig när jag är arg..

/Vrångmannen

7 kommentarer:

Henrik sa...

Jag tror dig inte, men jag ska se den ändå.

Anonym sa...

Jag tror dig inte heller. Ettan är den största filmbesvikelsen jag kan minnas. Så gräsligt värdo. Såklart denna lär vara bättre (sämre är en omöjlighet), men ett så pass högt betyg som du gett...jag är tveksam. Hm, kanske måste se den ändå. Hm.

Anonym sa...

Den är faktiskt riktigt trevlig och som Marvelrulle räknat bland de bättre. Jag tror det inte själv fast jag har sett den.

Anonym sa...

Jag måste fortfarande försvara Ang Lees Hulken. Filosofisk, vacker, vemodig och tänkvärd. Men tvåan är nog helt okej den med.

Anonym sa...

Jag ska se den ikväll!

Anonym sa...

Nu har jag sett den! Mitt betyg: En 4:a. Jag säger som Vrångmannen - den levererar! Vilken skillnad mot ettan!! Oj, oj! Bra skådisar (till och med världens vackraste Liv var bra och hon och Norton hade fin kemi), ett manus (!), ingen hoppande grön fjant som mer påminde om argsmurf, action, humor (ett par gånger var det ju helt makalöst bra)- enda minuset är tyvärr just Hulken själv...effekterna är halvOK, men inte mera. Synd. (plus att detta var första gången ever som jag faktiskt kom på mig själv att tycka att Norton var ganska snygg. Märkligt)

Anonym sa...

Surskägget - HUR kan du försvara Ang Lees Hulken!!??!! Hur? Hur? Jag älskar Ang Lees filmer, men detta patetiska skräp...NEJ!