torsdag 26 juni 2008

In Bruges

@@@@
Ibland dyker det upp en liten pärla som går under radarn på alla. Det här är en sån. När jag såg trailern för ett halvår sen såg det ut som en standard torpeder-skjuter-på-varann-i-konstig-stad rulle. Snacka om falsk marknadsföring. In Bruges är en välgjord dramakomedi om två torpeder (Colin Farrell och Brendan Gleeson) som blivit skickade av sin chef från London till Bruges (Brygge??) för att låta saker och ting coola ner efter ett lönnmord. Väl i Bruges (Brygge???) så försöker dom fördriva tiden med sprit, sight seeing och långa diskussioner i väntan på att deras boss ska höra av sig med besked om vad som händer härnäst. Om man räknar med action så blir man besviken. Det är lite pangpang men inte mycket. Istället får vi en historia om kamratskap, ånger och att stanna upp och lukta på blommorna ibland. Det låter kanske tråkigt men det är det inte. Många bisarra händelser i Bruges (Brygge???) som hela staden ser ut som en saga eller dimmig dröm. Ofta roligt, lika ofta mellankoliskt. Vacker stad, vacker film, lysande dialog, skön stämning och en grym Ralph Fiennes i biroll som "bossen".
Det skoj att se annorlunda film och den här är nog det mest annorlunda jag sett på hela året. Räkna inte med boxofficesuccé i USA men räkna med en liten upplevelse om du är sugen på skönt drama.

/Vrångmannen

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar inte Ralph Fiennes. Vet inte vad det är men han stör mig. Jävla apa!

Anonym sa...

Han är bara med i fyra minuter så det är ok. Filmen är bra sa ja!

Anonym sa...

Jag gillar ju Colin Farrell så ska spana in filmen vid tillfälle.