måndag 9 juni 2008

Elektra

@@@
I princip hela världen har dissat den här rullen. Därför har jag hela tiden struntat i den trots att jag vet med mig att jag gillar mina serietidningsrullar. Nu hittade jag den billigt på Discshop och slog äntligen till. Det var på tiden. För det är verkligen inget fel på den här filmen. Okej, det är ingen Oscarsvinnare, men det finns betydligt sämre filmer därute. Elektra är visserligen jäkligt by-the-book och det bjussas inte på några överraskningar, men i det här fallet betyder det bara att det är kompetent och välgjort utan att det blir ett nytt mästerverk. Jag tycker storyn följer serietidningarna hyfsat bra (kul att se att ninjorna faktiskt försvinner i grön rök även i filmen) och Terence Stamp som blinde Stick är perfekt i rollen. Specialeffekter och fightscener är även de klart godkända. På sina håll är filmen lite mer melankolisk än actionbetonad, men även det följer serierna så det funkar. Det enda som är tråkigt är förstås att man inte nämner Daredevil nånstans. Det har säkert med rättigheter etc att göra, men de kunde försökt få med hans namn och en liten flashback till den filmen för att knyta ihop Daredevil och Elektra lite bättre. Men överlag så funkar den här alla gånger när man vill ha lite serietidningsmatiné.
/Surskägget

@@+
Alltid gillat karaktären Elektra. Sket väl en hel hink i Daredevil (blind superhjälte i röd horndräkt med pinne??) men en het hämndgalen ninjachick med sai-knivar är da shit! Jennifer Garner spelade även Elektra Natchios i filmen om Daredevil och var också ända behållningen.
Men tyvärr. Elektra skulle varit så mycket mer. Den är ok men jag är ändå förbannad. DET ÄR FÖR SNÄLLT! Jag vill ha min mörka barnförbjudna Elektra! Hon som spetsar dom som kommer i hennes väg så blodet sprutar. Jag hajar att dom inte gör en sån här pengainsamlare för vuxna endast så jag får väl snällt dra mig tillbaka och läsa seriealbumen igen (om jag kan stå ut med Daredevil som hennes "sidekick" dvs). Frank Miller vart var du?! Varför sa du inget?!
/Vrångmannen

Inga kommentarer: