tisdag 6 maj 2008

Diary of the dead

@

Gillar George A. Romeros tidigare Zombierullar, speciellt Dawn of the dead (1978) som får ses som ett mästerverk i genren. Tyckte t.o.m att den förra Land of the dead (2005) hade poänger även om kon var så mjölkad att den snart förvandlades till en zombieko och stångade ihjäl dig. Romeros senaste present till mänskligheten är Diary of the dead och här får vi se "världens undergång" genom en filmstudents kamera så det ska kännas lite youtube modernt och kanske lite artsy fartsy anno idag. Noll spänning. Noll trovärdighet. Förvirrande och skådisar som verkar göra högstadiepjäs för dig direkt på ögat. Den kvinnliga berättarrösten som i början säger att "vi har hittat dom här videokassetterna som dokumenterade vad som hände, klippt ihop det så att världens ska få se men samtidigt lagt på lite skräckmusik för stämningens skull" är busigt rolig och borde få jobb som en clown på barnkalas. Romero! Ack vad tråkigt det är att se en hyfsad mästare falla. Å andra sidan har gubbfan världens största brillor och gav oss några feta horrorklassiker när det begav sig och det är alltid något.

/Vrångmannen

3 kommentarer:

Henrik sa...

Brillorna ursäktar nästan allt. Att karln fortfarande kör med dom är nästan värt ett Nobelpris. Dock gillade jag Diary.

Anonym sa...

Jag tyckte den var knäpp men visst, på den positiva sidan så är den ganska skönt och snyggt gory men jag blir så arg på alla "jaha här kommer en hoppeffekt om fem sekunder" + att göra en rulle genom en studentskamera. Vad är det för fel att göra film på VANLIGT SÄTT? Nu är jag så upprörd att jag ger Cloverfield en etta, ETTA!!! Blairwitch kom för 100 år sen åååååååh!

Anonym sa...

Night of the Living Dead är i sin enkelhet en kuslig, spännande och välgjord film även om den bara kostade en ostfralla. Sen kan jag väl möjligtvis gå med på Dawn of the Dead med sin kritik mot konsumtionssamhället. Utöver det har Romero inte bjussat på nåt. Jo, jag kan ge honom The Dark Half också, men seriöst, Creepshow, resten av Deaduppföljarna och Bruiser (guuuuuuuuud att jag genomled den) är crap. Dock förtjänar hans brillor en egen Hall of Famebyggnad...