torsdag 13 mars 2008

1408

@@@
Jag vet att herr Vrångmannen har en surprise på g för alla er Stephen Kingfans, men innan han filat klart på det är jag tvungen att recensera en annan av de många Kingfilmatiseringar som gjorts. Den här filmen är baserad på en novell av King med samma namn, och när jag läste den skrämde den på riktigt skiten ur mig. Det är ytterst sällan det skrivna ordet lyckas med det (en gång när jag läste The Shining hoppade jag faktiskt till av skräck som om jag precis sett det jag läst, så skicklig är King, men som sagt ytterst sällan att det händer) men King har i 1408 lyckats skapa en riktigt otäck stämning som bara blir värre och värre och som lägger sig under huden på en. Filmen då? Nja. Den lyckas inte riktigt lika bra att krypa in och bli sådär obehaglig. Istället är det mestadels traditionell Hollywoodskräckis med ett par givna "BU!"-sekvenser som späs på med ett riktigt högt och obehagligt ljud. John Cusack (som vanligt stabil i sitt spel) spelar författaren Mike Enslin vars grej är att sova över på hotellrum där det spökar och sen skriva faktaböcker om sina upplevelser. Naturligtvis är han luttrad och skeptisk till allt sånt tills han hamnar på 1408 som faktiskt är ett riktigt elakt hotellrum som mest av allt vill ha ihjäl folk. Följer novellen hyfsat men inte riktigt, framförallt saknas den suggestiva stämningen från novellen. Men trots det en helt okej rulle.
/Surskägget

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag såg 1408 i höstas och blev inte rädd. Inte ett dugg. Tycker att den saknar originalitet, skrämseleffekter och är ganska trist. En 2:a.

Anonym sa...

Stargirl you are my girl! Det är en tvåa. Se min kontraressis som kommer upp när fan som helst

Anonym sa...

Har redan sågat 1408 på min egen blogg, men eftersom jag för tillfället inte betalat räkningen så finns den inte tillgänglig...