måndag 11 februari 2008

American Gangster

@@@
Ridley Scott. Denzel Washington. Russell Crowe. Och en episk berättelse om en knarkkung och polisen som jagar honom. Låter på papper som rena drömmen. Man kan tänka slevar av Gudfadern, The Departed och Scarface. En blivande klassiker. Men nej. Denzel och Russell är alldeles för bra skådisar för att det ska bli dåligt men det känns som att de bara gör sitt jobb. Jag känner ingen själ, inget riktigt hjärta. Ridley har förstås skapat en otroligt snygg film. 70-talet är återskapat in i minsta detalj. Men var är hjärtat? Var är den magiska stämningen? En film som är 2.40 lång ska inte kännas så lång (Sagan om Ringenrullarna t ex flyger förbi med sina 3 timmar) men American Gangster lämnar en del träsmak i röven. En hel del skulle kunna klippas bort utan att förstöra handling eller karaktärsutveckling. Jag säger inte att den är dålig. Men jag hade förväntat mig bättre. Bra mycket bättre.

/Surskägget
...................................................................

@@
Ledsen men det här var inget vidare. Ledsna snuthundögat Russel Crowe försöker sätta dit knarkkungen Denzel Washington (grym skådis men här på tomgång). Nästan tre timmar sömnpiller. En "true story" som förmodligen är mycket mer spännande och dramatisk i verkliga livet. Hollywood skäms! Ni ska ta verkliga händelser, ljuga till det och ta några extra varv och sen bjussa på en "epic" eller stjärtsparkare av rang. Vill jag se folk knuffas kan jag kolla på Cops på tv. Det är knappt ens snyggt gjort. Ridley Scott ta en semester. Det börjar likna glömfabriken här. Jag är så sur så jag plockar nästan bort en "fnork" till från betyget som man rycker en stjärna från en restaurang. Kartong.

/Vrångmannen

Inga kommentarer: