onsdag 9 januari 2008

5 filmer jag såg som liten aka "När videon var ung"

Eftersom man sett så ohyggligt (OOOHYGGLIGT!) mycket film i sina dar ända sen man bråkade av morsan pengar till en moviebox (videobandspelare i väska man kunde hyra för er som inte var med) om inte tidigare så glömmer man ju bort så mycket man sett, speciellt från den tiden. Jag var stort Chuck Norris fan redan i mellanstadiet och kollade på allt som innehöll karate och/eller ninjavåld så fort jag kom åt. Att gå på videobutiken var en chansning eftersom man var så ung. Ibland kunde butiksbiträdet Magnus (Mic Videofilm hette butiken..) låta mig hyra en våldsfilm för att han var på gott humör eller för att jag hyrde mycket film men lika ofta kunde han säga stopp pga åldersgränsen. Skräcken.

Här följer fem filmer jag minns att jag såg minst 15-20 ggr under min tid som liten när videon var ung. Dessa filmer är femmor eftersom jag inte sett dom sen jag var 10-11 bast och minns dom som femmor, naturligtvis:

Snabbeld i San Francisco
http://www.imdb.com/title/tt0063704/
Tydligen väldigt svår att få tag på idag och jag ser när jag läser om den på nätet att den är tysk hehe. Den kostade fem kronor att hyra på reahyllan så därför åkte den ofta med hem för veckopengen. Versionen jag såg var dubbad till engelska dock. En slags lågbudget James Bond som var otroligt spännande med mycket mystik och pang pang. Skulle jag se den idag slog jag nog av eller skrattade ihjäl mig.

Mako - Människohajen
http://www.imdb.com/title/tt0074845/ Riktig rysare! En kille får en medalj som gör att han kan vara bland hajar och dom anser att han då är en av dom och biter honom inte. Mannen blir galen av makt och använder hajarna för att stjäla och utkräva hämnd. Våldsamt. Kudde och filt applicerades framför ansiktet.

Devil's Three
http://www.imdb.com/title/tt0087896/
Den här såg jag hur många gånger som helst. Skoj karateaction med tre tuffa skojare, en karatetjej, en boxartjockis som är synsk och en homosexuell cross dresser (som kan karate). Jag minns att jag och mina polare fick skäll när vi tittade för den var så "våldsam". Idag skulle inte ens en sexåring blinka med ögat. Kostade också fem kronor att hyra (senare EN krona då dom sänkte reahyrpriset på deras sämsta rullar men det sket väl vi i).

Skräcködlornas Planet http://www.imdb.com/title/tt0078089/
Den här var riktigt otäck. En rymdfarkost med ett gäng killar och tjejer tvingas nödlanda på en planet som liknar jorden precis så dom kan andas MEN det finns dinosaurier där som äter upp dom en efter en. Otäckast var när tjejen var i vattnet och skulle simma i land och då kom det en gigantisk makrill och mumsade i sig henne. Brrrrrrrr. Filt och kudde även här.

Ögon
http://www.imdb.com/title/tt0077530/
Faktiskt den rullen som än idag är ok. Med manus av John Carpenter och ett otroligt äckligt score så var det här min akilleshäl. Jag såg den flera gånger men hade mardrömmar efter varenda gång. Min morsas dåvarande sambo hade soundtracket på LP och brukade sätta på den och skrämma mig lite då och då sådär busigt om jag inte uppförde mig. Gubbjävel. Faye Dunaway är med om en olycka och får sen "synen", hon ser genom en mördares ögon. Lite svajig men effektfullt, speciellt på den tiden...på en videoskadad 11-åring...jesus!


/Vrångmannen

Inga kommentarer: